Бъбреците играят важна роля във филтрирането на отпадъците и излишната вода от тялото, като същевременно поддържат баланса на електролитите. Като се има предвид, че много хора не могат да си представят деня без една, две или дори четири чаши кафе, възниква въпросът: безопасна ли е тази напитка за здравето на бъбреците?
Порталът EatingWell попита лекари и диетолози за това, а отговорът се оказа изключително любопитен.
"Съвременните данни показват, че умерената консумация на кафе, около 2-3 стандартни чаши от 240 мл на ден, е безопасна за повечето хора с хронично бъбречно заболяване и дори може да допринесе за здравето на бъбреците", казва диетологът Сара Прато.
Кафето може да намали риска от бъбречно заболяване
Проучванията показват, че пиенето на кафе може да помогне за намаляването на риска от хронично бъбречно заболяване. "Анализ показа, че хората, които пият 2 или повече чаши кафе на ден, имат 14% по-нисък риск от развитие на бъбречно заболяване", казва диетологът Мелани Бец.
Кафето съдържа повече от 1000 естествено срещащи се вещества, включително хлорогенни киселини и полифеноли, които имат антиоксидантни и противовъзпалителни свойства.
Кафето може да намали риска от образуване на камъни в бъбреците
"Кафето помага, като увеличава количеството на урината. Това от своя страна разрежда и помага за изхвърлянето на минералите, които образуват камъни в бъбреците, преди те да са успели да направят кристали", споделя Прато. Кофеинът в напитката също засилва този предпазен ефект, като стимулира отделянето на течности.
Кофеинът може да повиши кръвното налягане
Високото кръвно налягане (хипертония) може в дългосрочен план да увреди бъбреците, тъй като води до стесняване на кръвоносните съдове, които ги снабдяват с кръв. Напитките, съдържащи кофеин, влияят върху стойностите на кръвното, но точната връзка между консумацията на кофеин и развитието на хипертония остава обект на научни дискусии.
Част от медицинските изследвания сочат, че редовното пиене на кафе всъщност може да намали риска от поява на високо кръвно налягане, докато други проучвания показват обратното. Въпреки тези противоречия, хората, които вече страдат от диагностицирана хипертония, трябва да бъдат внимателни с количеството кофеин, което включват в ежедневния си прием.
Как да пием кафе, без да вредим на здравето на бъбреците си
- Ограничете добавената захар: "Полезните свойства на кафето се дължат на консумацията му в чист вид. Добавянето на твърде много захар или сметана може лесно да заличи тези ползи", обяснява експертът Бетц.
- Намалете приема на наситени мазнини: Бетц предупреждава да се избягва добавянето на маслени сметани в кафето. Източниците на наситени мазнини повишават риска от сърдечно-съдови проблеми, което в дългосрочен план уврежда и функцията на бъбреците.
- Намерете вкуса, който ви харесва: Често хората прекаляват със захарта и сметаната просто защото не харесват вкуса на самото кафе. В такива случаи е по-добре да експериментирате и да смените сорта или начина на приготяне на кафето.
- Следете общото количество: "Една чаша кафе съдържа около 100 милиграма калий, което е напълно безопасно за повечето хора с хронични бъбречни заболявания. Ако обаче пиете по няколко чаши на ден, приемът на калий се натрупва", предупреждава Прато.
- Бонус за фигурата: Предишни проучвания показват, че пиенето на кафе помага за изгарянето на мазнините в коремната област. Тук обаче има важна уловка - този ефект се наблюдава единствено при чистото черно кафе без никакви добавки.



17:14 / 16.08.2026
143

