ОТ СЪЩИЯ СЪБЕСЕДНИК

Проф. Пламен Павлов: 24 май трябва да се нарича Ден на българската писменост, език и култура

Проф. Пламен Павлов: 24 май трябва да се нарича Ден на българската писменост, език и култура

Историкът и преподавател във Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий“ проф. Пламен Павлов в интервю за Агенция „Фокус“ по повод 24 май.

24 Май 2020 | 09:00 | Агенция „Фокус“

Проф. Пламен Павлов: Българо-македонската комисия трябва да заработи, очаквам твърдоглавието и мантрите от времето на Тито да бъдат изоставени

Проф. Пламен Павлов: Българо-македонската комисия трябва да заработи, очаквам твърдоглавието и мантрите от времето на Тито да бъдат изоставени

Историкът проф. Пламен Павлов в интервю за Агенция „Фокус“ по повод изказването на проф. Денко Малевски за българския произход на македонците и за работата на Съвместната българо-македонска комисия по историческите въпроси. Фокус:Проф. Павлов, първият външен министър на Македония обяви, че македонците са българи. Осъзнаха ли се най-сетне нашите събратя от Македония и как да тълкуваме това изказване? Пламен Павлов:Проф. Денко Малевски е един от най-големите македонски интелектуалци в момента. Това е много важно да се знае. Той не е историк по образование. Той е по-скоро свързан с медийната среда, дипломацията, обществените науки. Малевски е човек, който много добре познава историческото минало на Македония и на Балканите. Той беше външен министър на Македония и то в много напрегнати времена, когато се отстояваше независимостта на републиката. Той е активна обществена фигура. Бидейки дипломат, Денко Малевски има съществени заслуги за укрепването на независимостта на Северна Македония. Той е академичен човек, свързан с университетските среди, с авторитет в страната и в чужбина. Много е показателно, че честните хора, обективно мислещите хора не могат да кажат на черното бяло. В интерес на истината не мога да бъда напълно съгласен с казаното от него, тъй като той казва, че някога сме били един народ, а в наше време вече има отделен македонски народ. В Македония доминира тази линия поне в политическия и обществения живот. Той обяснява и много точно как се е стигнало дотам с насилието от страна на сръбските окупатори, с насилията по времето на режима на Тито и всичко, което много добре знаем. Той казва, че в тези условия локалпатриотизмът взема връх и за да бъде спасен народът, се стига до формиране на македонска нация. Малевски е човек, който не отрича българските корени на тази нация. Освен това така дипломатично и малко заобиколно казва, че перспективата е може би пак да бъдем един народ. Той не го казва в прав текст, а че в новите европейски условия, в бъдещето, е напълно възможно отново да бъдем един народ. Дано не му правя мечешка услуга, но това може да се прочете от неговия текст. Това не е първата му такава изява. 2018 г. даде интервю в подобна посока. Малевсик е един от хората в Македония в политическия, обществения и академичния живот, които в най-голяма степен са отворени за диалог и сближение с България, за общи цели, обща история. Той влага в понятието обща история - общата ни българска история. Това е противоположно на манипулативно изложеното в последните дни от проф. Драги Георгиев. Ние р с проф. Николай Овчаров реагирахме на това. Така не може. Денко Малевски като човек, който има специализации навън, който е езиково много добре подготвен казва, че отваряме „New York Times“ от 1903 г. и виждаме, че там пише българи, а не македонци. Той много откровено казва на историците в Македония, че не може повече, където пише българин да се зачерква и да се пише македонец. Това беше практика в така наречената историческа наука на Македония в продължение на целия югославски период, за съжаление и днес. Може да видим реакцията на Драги Георгиев от 30 април за изказването на Денко Малевски. Статията излезе в македонски сайт „Инфо +“ на 27 април. За съжаление в България получи доста ограничен отзвук благодарение на отделни сайтове. Обаче в Македония този текст е направил силно впечатление. Без пряко да го заявява, Драги Георгиев натяква, че те не могат да признаят Гоце Делчев за български герой, че той е македонец, че няма едва ли не общо с България. Драги Георгиев малко великодушно казва, че си имаме Левски и Ботев и за какво ни е Гоце Делчев. Само че за Гоце Делчев образец е Левски и това ние много добре го знаем. Гоце Делчев винаги се е чувствал българин и никакъв друг. Гоце Делчев, Даме Груев, Христо Матов създават комитети с биографията на Левски в ръка. Дори Яне Сандански, една спорна фигура, казва, че първо е прочел биографията на Васил Левски. Така че да ме прощава Драги Георгиев, но не можем да делим Левски и Ботев за България, а Гоце Делчев за Македония. И тримата титани на революцията принадлежат на целия ни народ или на двата ни народа, ако някой предпочита да се изрази така. По-продуктивният подход е на Денко Малевски, а не този с претенции за модерност анахроничен, мухлясал подход, който с огромни претенции ни предлага Драги Георгиев. Позволявам си да направя паралел между двамата и твърдя, че обективният прочит на историята и европейският и добронамерен подход с отговорност към историческата истина, е този на Денко Малевски. Фокус:Разбира се, в така наречената Северна Македония се чуха и критики към Малевски и призиви за повече национално самочувствие. Смятате ли, че македонизмът ще изпадне по пътя на страната към Европейския съюз? Пламен Павлов:Едва ли ще изпадне толкова скоро, колкото заслужава, тъй като тази отрова е култивирана в продължение на десетилетия от Коминтерна, от сръбската агентура в Македония, от СССР и от БКП за съжаление. Ние никога не можем да простим престъпленията на Георги Димитров и на онова ръководство на БКП, което с насилие караше българи да се пишат македонци. Това абсолютно загърби съдбата на нашите братя в Македония. Македонизмът едва ли ще си отиде толкова бързо. Той е като една черна магия. Казвал съм го неведнъж. Той е като някаква особена прокоба. Можем да сравним отношенията между България и Северна Македония и тези на Румъния с Молдова. Виждаме, че между Румъния и Молдова постепенно се върви към едно голямо сближение, учи се обща история. В Молдова в Конституцията е упоменато, че езикът е молдовски, но на практика в учебниците пише, че е румънски. Разбира се, ние сме великодушни към нашите братя в Македония и в никакъв случай не искаме с насилие да ги накараме да сменят нещо в своето отношение към себе си и към миналото. Обективният подход показва, че всъщност става дума за една и съща история и тя е българска. Можем само да поздравим проф. Малевски за това, че сме били един народ, а аз бих казал, че все още е така. Имаме обща история и тя е българска история. Тя не е някаква ирационална история, както да речем един Драги Георгиев и други хора го твърдят. Казвате, че има критики и обвиняват Денко Малевски в уронване на македонското достойнство, на македонската национална чест, както се казваше в един абсурден документ, който някога беше валиден в тогавашната още Македония. Всъщност истинската национална чест и достойнство е това, което казва Денко Малевски, а не лъжата, фалшификацията, манипулацията, кресливостта, облечена уж в модерност. Драги Георгиев си позволи да използва дори мантрата, че българите са татарски народ, падайки на равнището на кръчмарския антибългаризъм. Дали той може би го прави фигуративно. Може би не иска да ни засегне чак толкова. Ние не можем да приемем, че един академичен човек трябва да разговаря по този начин. Обективният подход е, който дава възможност за диалог, който ще бъде перспективен за двете страни и той несъмнено е предложен от Денко Малевски. Сигурен съм, че интелигенцията в Македония, обективните хора, тези, които имат сетива за историческата истина, са съгласни с Малевски, а не с неговите критици. Фокус:Реагирахте срещу изказване на проф. Драги Георгиев пред македонските медии, че Самуил си е македонец. Провокация ли е това към българите и каква е целта й? Пламен Павлов:Провокация е безспорно и то отново извадена от вехтошарския склад на македонизма. Ние с проф. Овчаров го казахме и съзнателно се въздържахме да даваме много примери, но отново стигаме дотам, че Василий II Българоубиец цял живот не е знаел с кого воюва и кого е завладял. Византийската провинция с името България с център Скопие се дължи на някаква грешка и на непознаване на нещата. Драги Георгиев, който е много добър османист, който познава историческите процеси в Османската империя, който пише и по нова история, нека да отвори тези документи, с които той сам се е занимавал. Там пише българи. Тук, когато става дума за Средновековието, се казва от една страна, че националностите нямат пряка връзка. От друга страна Самуил се е ползвал от българската царска корона, но иначе е македонец. Това е нелепо, това просто е смехотворно. Никой в световната наука не приема подобен подход. Скопската пропаганда може да продължава с подобни мантри, но е факт, че и Самуил и неговите потомци са наричани във византийските текстове и във всички тогавашни извори българи и нищо друго. Това несъмнено е провокация. Не по-малка провокация е деленето на Гоце Делчев и особено това, което той каза в последното си интервю да вземем Левски и Ботев, а да оставим Гоце Делчев за тях. Това не е футболен мач, не е някаква бакалска материя. Става дума за общото ни минало с нашите братя от Македония. Няма какво да делим. Както Аспарух и Кубер са общи. Нашата наука също има много грешки през годините. Това не може да се отрече, но в случая не може да се отстъпва и няма за какво да се преговаря. Истината е безспорна, тя е че става дума за обща българска история. Драги Георгиев и подобните нему много добре го разбират, но обслужват политически интереси, вменявайки подобни обвинения към българската страна. Фокус:Предстоят избори в югозападната ни съседка. Прогнозирате ли възстановяване на работата на комисията по историческите въпроси и защо историята трябва да зависи от властта в Македония? Пламен Павлов:Ние с проф. Овчаров точно това питаме. Защо трябваше от македонска страна комисията да престане да работи? Щяло да има избори. Това е нелепо. По принцип, когато се стигне до исторически спор, тамошни колеги казват, че това е политика. Историята не е политика. Не може политиката да се превръща в история. В момента това, което виждаме в позициите на Драги Георгиев, е вкарването на политически мантри в историческото минало, в документите, в обективните факти. Тази комисия трябва да възобнови своята работа. Може би специално г-н Драги Георгиев би трябвало да я напусне. След като той не вижда, че имаме общо минало, влиза в противоречие с Договора за приятелство и добросъседство. В него двете правителства са признали, че има обща история. Драги Георгиев казва, че обща история няма. Ако прочетем виждания му, се оказва, че според него общата история имаме и с народите от Северна Африка, доколкото сме били в Османската империя. Това е дълбоко невярно. Става дума за обща история на един народ. Комисията трябва да заработи и аз очаквам това твърдоглавие и тази втораченост в миналото и мантрите от времето на Тито да бъдат изоставени. Те звучат нелепо и смешно. Надявам се самите хора от македонската част на комисията да го разберат. Деница КИТАНОВА

2 Май 2020 | 12:00 | Агенция "Фокус"