Драматичният театър открива сезона с "Дездемона" по Пола Вогъл
©
Носителката на "Пулицър“ Пола Вогъл е малко позната у нас. Известна е постановката на Николай Поляков на нейната пиеса "Как се научих до кормувам“ в театър "София“ през 2008 година и постановката в Театър "199“ на Ивайло Христов на пиесата й "Най-древната професия“. Цялото заглавие на драматургичната творба, която ще вдигне завесата на театралния сезон в Сливен на 13 септември, е "Дездемона, пиеса за една кърпичка“. Тази кърпичка е движещата интрига в един свят на лицемерие, лъжи, изневери и сексуално подчинение. Според режисьора, пиесата залага "на разместването на моралните гледни точки, опитва се да постави зрителя в неочаквана ситуация спрямо сюжета“.
Съвременната пиеса за Дездемона на Пола Вогъл преодолява идеализацията на Шекспировите класически женски образи. При Вогъл женските персонажи не са само "присъдружни“ на мъжете си и не са подвластни на онова, което сме свикнали да мислим за жените през Средновековието и Ренесанса, отбелязва режисьорът.
Режисьорът и писател Петър Денчев обича да запознава публиката с непознати и малко познати автори, с любопитни стилистики и естетики. Той постави на сливенска сцена пиеса на Алехандро Ходоровски, преди това драматизация на Амели Нотомб. Във Варненския театър по-рано поставя успешно пиеса на ученичката на Пола Вогъл Сара Рул "Телефонът на мъртвеца“. Познава творчеството на Вогъл задълбочено и нарича шанса да постави нейна пиеса "вълнуващ сблъсък“.
Този вълнуващ сблъсък, в едно много зрелищно актьорско представление, представят актрисите Яна Георгиева, Вяра Начева и Мария Манолова – изпълнителки на ролите на Дездемона, Бианка и Емилия. Как една аристократка, една проститутка и една слугиня разбират свободата и равноправието на жената с мъжа? Може ли жената в днешния свят да понесе отговорностите на свободата? Със средствата на сатирата, Вогъл повдига темата за мястото на жената в съвременния свят, а хуморът и смехът носят освобождащата сила провиждането.
Своята дан в сценичната реализация и прочита на "Дездемона“ дават художникът Петър Митев, композиторът Христо Намлиев и авторката на плаката – художничката Маргарита Дончева.
"Вогъл има склонност да избира чувствителни, трудни и сложни теми за драматизация.“ – пише Джил Долан, известна в САЩ театрална изследователка и феминистка. Тези теми, свързани с женската чувствителност в интимен и социален план, са особено актуални в днешния ден. Пиесата е женска, но не е само за жени. От нея мъжете могат да разберат повече неща за себе си. Какви са те, ще видим на 13 септември.