Горан Благоев, заместник-председател на ПП "Републиканци за България“, автор и водещ на предаването "Памет без давност", в интервю за обзора на деня на Радио "Фокус" "Това е България".

Какъв знак дава посещението на външния министър на Московската патриаршия Волоколамския митрополит Антоний преди обсъждането на членството ни в "Шенген“? Поканих за коментар Горан Благоев – заместник-председател на ПП "Републиканци за България“, автор и водещ на предаването "Памет без давност“.

Благодаря за поканата. На вашия въпрос, какъв знак дава – как да ви кажа, специално това посещение не мисля, че е от най-показателните, макар че не дава добър знак, защото някак си не става ясно, това посещение съгласувано ли е с държавните органи. Веднага казвам, че визита на архиерей, на висш духовник от такъв висок ранг винаги се съгласува между Българската православна църква и съответните институции – в случая Министерството на външните работи и Дирекцията по вероизповеданията към Министерския съвет. Въпросът е, дали това нещо е съгласувано. Ако да – каква е била позицията на тези институции, и въпросът е наистина, как това нещо стои спрямо обвинението и квалификацията на Русия, че ние сме неприятелска държава. Сега в крайна сметка Волоколамският митрополит Антоний няма забрана за пътуване в Европейския съюз – така, както неговият шеф, Руският патриарх Кирил. И само преди два дни той е бил в Рим, оглавил е литургията за празника на света Екатерина по стар стил на един от руските храмове в Италия – в случая този храм "Света Екатерина“, който е в Рим. Друг е въпросът, че като католическа държава Италия не трябва да дава разрешение на митрополит Антоний да я посещава, докато България е православна държава и съгласно старите канони, при посещение на територията на една поместна църква от страна на друг духовник, бил той епископ, какъвто е Антоний Волоколамски, или редови духовник, той все пак трябва да има позволението на тази поместна църква. И тук наистина – права сте, как стои този въпрос на фона на нашето членство в "Шенген“, тъй като чухме не едно и две обвинения, за съжаление с основание, че ние сме разграден двор, че едва ли не всеки може да дойде, да прави каквото си иска. Чу се обвинението от нидерландския премиер Рюте, че срещу 50 евро бежанци от Азия могат да влязат в България. Да не говорим за руски граждани, които необезпокоявано и това лято си ползваха имотите, летейки през Истанбул до Българското Черноморие. Въпросът е обаче, какви хора освен тях са влизали. Така че да – повдига се  въпросът, макар и не така категорично, защото пак казвам, този митрополит Волоколамски няма забрана да пътува в Европа.

Но ако в Рим са го оставили, преди 20 дни  Германия го е изгонила.

Да. Според мен това е политика и поведение на отделните държави. И пак ще кажа – Германия наистина демонстрира достойно поведение, Великобритания – също. Сега Италия, имайки предвид, че наложи държавен контрол върху тяхната "Лукойл“, мисля, че това, че е пуснала Волоколамски Антоний е неголям проблем. Имайки предвид, че ние сме сочени като един от големите троянски коне на Русия в Европейския съюз, мисля, че една такава визита буди вече доста притеснения. И другото, което според мен не бива да го подценяваме, защото ние сме се вторачили в това, как изглеждаме на фона на забраната за "Шенген“, нека не забравяме, че той идва по покана на Българската православна църква, или най-малкото със съгласието на Българската православна църква. Защото в понеделник се появи едно доста манипулативно твърдение на една от парламентарно представените партии, че едва ли не Светият синод – видите ли, бил изненадан от тази визита. Нищо подобно няма. Всеки, който се интересува, може да прочете официалното съобщение на сайта на Българската патриаршия. И там изрично пише, че тази визита е по покана на предстоятеля на Руското подворие в София, т.е. официалния представител на Московския патриарх у нас – архимандрит Васиан Змеев, но е с благословията на Българския патриарх Неофит, което означава, че Светият синод е питан за тази визита и Светият синод е дал съгласието си. И искам да попитам: утре, ако Московската патриаршия реши да ни прати някой друг, а знаем, че Московската патриаршия е църква, която подкрепя руската агресия, да не говорим за проповедите на Руския патриарх, който обещава райски селения на всеки, който загине в тази война – ние какво правим със Светия синод, който отвсякъде се превръща в отворена врата за руското хибридно влияние в България? Ето това според мен е големият проблем. И макар че църквата е отделена от държавата, тук вече става въпрос за национална сигурност. И ще го кажа в лично качество, не като журналист и водещ на предаване в телевизия "Евроком“ или заместник-председател на "Републиканци за България“ – преди години, 2017 г. беше, когато имаше идея Българската църква да стане църква-майка на Македонската архиепископия, Милен Врабевски – председателят на Фондация "Българска памет“ каза, че Светият синод трябва да бъде разследван от ДАНС за проводник на чуждо влияние. Тогава, честно казано, аз бях категорично против такава крайна позиция, но сега си мисля, че г-н Врабевски май има основание за подобно искане. ДАНС наистина трябва много сериозно да наблюдава особено действията и поведението на част от българските митрополити. И пак ще кажа – не е за подценяване какво прави Светият синод по отношение на руското влияние в България. Това е не маловажен проблем, а с лекота го подминаваме, защото българите знаем, колко сме религиозни – за нас, за повечето църквата не е кой знае каква влиятелна институция. Но всъщност виждаме, че църквата се използва като много солиден инструмент на влияние. Неслучайно във вторник в Руската църква бяха и руският посланик г-жа Митрофанова и посланикът – забележете, на Беларус, да не говорим за председателя на АБВ Румен Петков, който афишира винаги при повод своите руски симпатии, симпатии към руското православие и т.н.

Колега Благоев, тук има един много любопитен елемент. Руската църковна делегация пристига – странно – в навечерието на обсъждането за шенгенско членство в България, но което е още по-интересно – на 13 декември предстои заседанието на Светия синод на нашата православна църква. За какво точно ще се опита да влияе при присъствието си външният министър на Московската патриаршия?

Наистина една такава покана е изключително симптоматична. Някъде се прокрадна информация, че едва ли не той идва тук за честванията на 70-годишнината от създаването на Руското подворие. Апропо, между другото, на сайта на Отдела за външноцърковни връзки на Московската патриаршия информация за неговата визита в София липсва, което да го отдадем на някакво техническо забавяне. Ще ми е любопитно да следим, тази информация дали ще се появи, но ще е доста симптоматично каква информация ще се появи. Сега, появяват се някакви информации, че той едва ли не е дошъл да натиска Българската православна църква да приеме признаването на Македонската архиепископия от страна на Сръбската църква. Честно казано, докато нямаме официална позиция или поне по-официална информация, аз бих се въздържал да коментирам. При всички положения обаче тази визита – първо трябва да отбележим и това: празникът на Руското подворие, на Никулден, всъщност е по нов стил, а Руската  патриаршия празнува Никулден по стар стил и е общоизвестно за хората, които следят тази тематика и които живеят в центъра на София, че Руската църква си празнува по стар стил Никулден, при все че тя трябва да се съобразява с новия стил на църквата, в чийто диоцез се намира – в случая Българската патриаршия. Въпросът е защо на Никулден по нов стил се прави това нещо. И със сигурност целта на въпросния Васиан Змеев, който всъщност се явява подопечен на руския външен църковен министър, е да покаже, че видите ли – този човек, висш представител на Руската патриаршия е добре дошъл в България, което честно казано не ни прави никак добра реклама, дори в православния свят. При все че – и това трябва да отбележа – на литургията в Руската църква във вторник беше и представителят на Румънската патриаршия. И това е един доста интересен факт, имайки предвид, че Румънската църква – подчертавам, Румънската църква, а не само румънската държава, оказа изключително силна подкрепа на украинските бежанци и застана категорично срещу руската агресия. Да го приемем, че поддържа някакви нормални отношения, но така или иначе, една такава визита буди доста, доста притеснения, имайки предвид, че нашата църква е под много силно руско влияние. Дали Русия ще ни натиска да признаваме Македонската архиепископия на базата на признаването на Сръбската църква – не бих се учудил. Още повече, че – вижте днешното изказване пред една от медиите на Ловчанския митрополит Гавриил, който съслужи с руския им гост. Казал е: "Ами да, защо да не признаем Македонската църква? В крайна сметка за нея десетилетия наред църква-майка беше Сръбската патриаршия“. Ето това е големият притеснителен факт – че Българската църква много леко, вероятно не без руско влияние, се отказва от своето голямо духовно наследство в Македония и от своето майчинство по отношение на Македонската архиепископия. Аз се опасявам обаче, че нещо друго се заформя, имайки предвид, че се прокарва информация, че представителят на Московската патриаршия в България, независимо от това, че той в момента се казва Васиан, утре може да се казва по друг начин, ще бъде представител на Московската патриаршия и за Македония. Което от една страна няма нищо лошо, защото ето – и папският нунций е представител и за България, и за Македония, т.е. и Ватикана, и Москва някак си признават тази трайна дълбока връзка, но се опасявам, че Москва ще използва точно тази връзка за влияние и в двете държави, и то съвсем не добро влияние за България и за Македония. Нека да не забравяме, че под руски натиск преди няколко години беше освободен от затвора македонския висш архиерей, който всъщност беше представител на Сръбската патриаршия за Македония – имам предвид главата на православната Охридска архиепископия, архиепископ Йоан Вранишковски, който си беше преминал от Македонската църква към Сръбската патриаршия, беше вкаран в затвора с различни обвинения и под натиска на Руската патриаршия и на визита, неофициална, на тогавашния представител на Руската патриаршия в София този човек беше освободен. Така че според мен на руския църковен представител в София се възлагат точно такива отговорности – да съблюдава българо-македонските отношения, забележете, в контекста на руските интереси, а не в интерес на двете църкви. Това според мен е притеснителното. За съжаление в Македония няма да се впечатлят от това. Напротив, те имат интерес колкото повече да излиза в православното пространство, да действат като официално призната държава, толкова по-добре. Така че мисля, че ние, българите, трябва да бъдем особено внимателни.

Ние трябва да бъдем особено внимателни дали и нашата православна църква ще приеме декларация, която е по искане на Руската, в защита на "украинските православни срещу гоненията на киевския режим“. Между другото, знаете, това е един от акцентите в концепцията на Владимир Путин – той я развива често на Валдайските форуми, а самият митрополит Антоний идва точно след поредния Валдайския форум у нас.

Вижте, тук е един много важен момент обаче и това ще бъде жестока манипулация, ако Българската православна църква приеме подобна декларация. Първо – защото дори самата Украинска православна църква, която до агресията беше част от Московската патриаршия, все повече се дистанцира от Руския патриарх. И между другото, партия "Републиканци за България“ излизаме с позиция срещу визитата на Волоколамския митрополит Антоний и точно това подчертаваме – че руското оръжие убива еднакво и паството на Украинската православна църква, която е независима, призната от Цариградския патриарх, но и паството на Московската патриаршия на територията на Украйна. Руското оръжие унищожава еднакво православни храмове и на двете деноминации, така че една подобна акция от страна на Българската църква за пореден път ще я денонсира като абсолютен руски проводник на Балканите. И нещо друго – не бива да забравяме, че в крайна сметка Украйна е във война. Тя има право да действа – спомняте си, миналата седмица, ако не се лъжа, имаше акция точно в Киево-Печорската лавра, където се откриха доста компрометиращи документи за използване на поместната Украинска църква към Московската патриаршия за насаждане на руското влияние. Как така ще излиза Българската църква с подобна позиция?! Така че ние като държава, като общество трябва да си отстояваме своя национален интерес и Българската православна църква да действа като православна църква на България. Тя е поместна църква на България и защитава интересите на територията, на която тя е църква.

Цоня Събчева