Писателят Мартин Касабов: Обичам да пиша за вълнуващи герои, които да ме водят в неочаквана посока
© Фокус
Той е автор на сборника "Когато великани ходеха по Земята" и на приказния "Момчето, което завърза Луната за Земята" – неговия дебютен роман, чиято столична премиера се състоя на 15 октомври. В началото на "Момчето, което завърза Луната за Земята" има автобиографични елементи, свързани с авторовото детство – спомените за грижите на майка му, когато той е бил болен, и неприятното усещане за завзет дом при обир в жилището му. "Комбинирах тези неща в моята книга. Героят дете през приказките на майка му малко по малко попада в тази приказка и става съавтор, опитва се да я пренапише", разказа Касабов.
Книгата послужи за отправна точка на Касабов и на Благой Д. Иванов, водещия на "Сториборд", за да могат двамата да се насочат към темата за магическия реализъм и да предстаят в ефир няколко ключови кино примера, свързани с въпросното творческо направление. "Бърдмен" на Алехандро Гонсалес Иняриту е филм, който според Касабов остарява много добре. "Той е доста агресивен филм, той удря. В него се разчита на вътрешния, на психологическия свят на героя. Това е ключът към по-въображаемите неща", обясни той. Пример за магически реализъм е и психологическият трилър "Враг" на Дени Вилньов. "Почти докрая усещаш, че нещо не е както трябва, но не си сигурен. И отново финалната сцена преобръща много неща", коментира Касабов.
Според него анимето е благородна почва за магическия реализъм в киното. Като примери за това той посочи филмите на Хаяо Миядзаки, а Иванов от своя страна посочи аниметата "Гробът на светулките" на Исао Такахата и "Перфектно синьо" на Сатоши Кон. Касабов препоръча и "Огледало" на Андрей Тарковски и aнтологичния "Токио!", по който е работил Мишел Гондри.
Водещият на предаването спомена и филмите "Голяма риба" на Тим Бъртън, "Животът на Пи" на Анг Лий и "Лабиринтът на фавна“ на Гийермо дел Торо. "Знаем, че това, което се случва в тях, е само и единствено въображение, опит за бягство от реалността на героя в опит да се адаптира към някаква много трудна ситуация... но дали са магически реализъм или нещо друго?", коментира Иванов и се включи с още един любопитен пример: "Take Shelter" на Джеф Никълс. "Там имаме хубав финал, при който всъщност разбираме дали главният герой си въобразява, или не. Това е един от тези редки случаи, при които нещо ти се казва директно, но нямаш нищо против", допълни водещият.
"Поляната с дивите ягоди" на Ингмар Бергман според него също е блестящ пример за магически реализъм. "В определени филми на Уди Алън, който знаем, че е силно повлиян от Бергман, можем също да открием магически реализъм", добави Иванов.
пон | вто | сря | чтв | пет | съб | нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Не потискайте кихането, можете да си докарате сериозни проблеми
22:35 / 03.12.2024
Храните, които могат да предизвикат алергична реакция
21:19 / 03.12.2024
Прилагайте правилото "20-5-3" и ще се чувствате по-добре
21:00 / 03.12.2024
Ново дело срещу Диди: Обвиняват го, че провесил жена от 17-ия ета...
19:45 / 03.12.2024
Почина майката на Еминем
20:24 / 03.12.2024
Старомодната текила - коктейл, на който няма да устоите
18:13 / 03.12.2024
Актуални теми