Елена Башкирова е първата международна звезда, която ще свири на новия пловдивски роял Steinway
©
Вече повече от година градът се гордее с ценната придобивка, която дава отлични възможности за гостуване на световни майстори на клавирното изкуство. В края на 2022 година Държавна опера Пловдив се сдоби с концертния инструмент от най-висок клас Гранд (D 274), доставен у нас директно от фабриката за пиана Steinway & Sons в Хамбург. Роялът бе подбран тогава лично от брилянтния наш пианист проф. Людмил Ангелов, а до момента на него са имали привилегията да изнесат концерти талантливите млади музиканти Емануил Иванов, Иван Дончев, Симеон Гошев и Ивайло Василев, лауреат на Националния конкурс "Кантус Фирмус“.
Елена Башкирова пристига у нас за концерт с Оркестър "Кантус Фирмус“ от програмата на "Европейски музикален фестивал“ – Пловдив. Тя и музикантите от ансамбъла ще изпълнят стилна моцартова програма под диригентството на маестро Георги Димитров: Дивертименто в ре мажор, Концерт за пиано и оркестър №13 и Симфония №36 "Линц“.
Събитието се реализира с финансовата подкрепа на Община Пловдив като част от Културния календар на града и в партньорство с Пловдивската опера. Билетите са в продажба на Ticketsbg.com и в мрежата на Eventim, както и на билетните каси в Пловдив: пл. "Стефан Стамболов“ №1, ул. "Цар Ивайло“ №2 и ул. "Райко Даскалов“ №1.
Родена в семейството на големия руски клавирен педагог Дмитрий Башкиров, животът на Елена винаги е бил свързан с музиката. Още от детството тя научава ценни уроци, които й дават възможност да израсне като една от най-големите съвременни клавирни изпълнителки. В интервю по повод идването си у нас тя споделя, че сред важните неща, научени от нейния баща е как да постигне звукоизвличането на инструмента.
"Звукът се превръща във физическо явление, но не физическата му същност е важна“, казва прочутата пианистка. "Водещото е умът – или представата за звука в ума. Преди да засвирим, е важно винаги да си представяме какъв звук искаме да произведем. Да усетим как звукът преминава през тялото, от главата до петите. Важното е да позволим на звука да премине от ума до сърцето и чак след това до ръцете ни. Въпросът не е в това как да поставим пръстите върху клавишите, защото всеки инструмент има различни клавиши, а всеки човек – различни пръсти. Истинският ключ е да си представим характера на звука – дали е вокален (да фразираме все едно пеем), дали е по-близо до звука на струнен инструмент, или пък до този на дървените духови“, подчертава Башкирова.
В края на 70-те години на ХХ в. Елена Башкирова успява да напусне СССР заедно с първия си съпруг Гидон Кремер. Пианистката определя този момент от живота си като смела стъпка, чиито последствия тя не е могла да осъзнае веднага. Властите забраняват на родителите й да пътуват в продължение на осем години и едва след идването на власт на Михаил Горбачов, режимът е облекчен и отношението към семейството й се променя.
Друг ключов момент от живота на Елена Башкирова е срещата със забележителния музикант Даниел Баренбойм, с когото вече няколко десетилетия са семейство. Те се запознават много млади и първоначално ги свързва само приятелство. По-късно стават семейство, в което се израстват синовете им Дейвид Артър и Майкъл, които също се занимават с музика.
А сега, след толкова много години, медиите ги наричат семейството, което свири заедно, макар по-големият от синовете им да се насочва към електронната музика и поп продукции. Малкият им син Майкъл започва да свири на различни инструменти още от ранна възраст – първо на пиано, а след това продължава с цигулка. Без родителите му да са планирали това, той развива своя талант и става цигулар в прочутия оркестър "West-Eastern Divan“, създаден от неговия баща.
"Той свири прекрасно, свири на цигулка, а също и на виола“, казва Елена Башкирова за него. "Винаги ми харесва да си партнирам с него. Въпреки че свиря с някои от най-великите музиканти в света, той често ми липсва като камерен партньор. Много съм щастлива, когато той е наблизо“, споделя пианистката.
Елена Башкирова, чийто репертоар обхваща творби от класиката до музика на ХХ-ти век, е редовен гост-солист на известни оркестри по света и има дългогодишно творческо сътрудничество с музиканти като Семьон Бичков, Лорънс Фостър, Карл-Хайнц Щефенс и много други. През 1998 година тя основава Йерусалимския международен фестивал за камерна музика, на който е артистичен директор и до момента. Фестивалът се провежда всяка година през септември и е важна част от културния живот на Израел, обединявайки изключителни солисти от световните сцени. От 2012 г. ежегодно в Еврейския музей в Берлин се провежда партньорски фестивал на този в Йерусалим, който също добива широка популярност.