“От историята знаем, че Родопите са били християнски още преди приемането на християнството от св. цар Борис I. За основен и първи кръстител на Родопите се смята Никита Ремесиански, чиято резиденция е била на Перперикон. Даже е открита църквата, в която той е служил и извършвал кръщение". Това каза за Агенция “Фокус"  отец Боян Саръев, съвременният кръстител на Родопите, в коментар по темата  може ли хора с различни богове да бъдат единни и да живеят в мир. 

“Родопите са границата между две култури и цивилизации, това се вижда с невъоръжено око даже, защото като тръгнеш из Родопите, виждаш множество минарета и множество също църкви, макар че недостатъчно, но достатъчно присъстващи, за да покажат, че става въпрос тук за две култури и цивилизации", допълни още отецът. 

В Родопите съжителстват отдавна, от векове, християнството и мюсюлманството и хората така са се сработили, че знаят как да живеят, знаят как общуват. Още повече, че те по наследство знаят, че всички християни и мюсюлмани са роднини, близки – едните са откъснати от другите, потурчени, става ясно от думите на отец Саръев. 

Има спекулации доколко насила и доколко доброволно е ставало помохамеданчването, но такъв акт не може да бъде доброволен, когато във всяко село е имало и се пазят в паметта имената на много църкви около селата, коментира още Саръев. 

“Няма село в Родопите където и да отидете в мохамеданско, където да няма около селото имената св. Марина, св. Илия, Господнято и т.н., което показва, че това са бивши християнски населени места и този помохамеданчен народ е бил някога християнски", обясни той. 

Саръев допълни, че в което и родопско село да се отиде, една копка да се направи  - излиза църковна утвар или основи на църква, основи на манастир, или кръстове, потири, църковна утвар. 

“Всичко това говори за предишния християнски характер на Родопите", категоричен е отец Саръев.