Сърбия се прости с патриарх Ириней без спазване на мерките срещу Covid-19

22 Ноември 2020 | 14:17 | 0
Сърбия се прости с патриарх Ириней без спазване на мерките срещу Covid-19
Снимка: Независен

Сърбия се прости с патриарх Ириней без спазване на мерките срещу разпространение на новия коронавирус. По-малко от месец след смъртта на черногорския митрополит Амфилохий от усложнения на коронавирусната инфекция и погребението му, при което също не бяха спазени елементарните противоепидемични мерки, но което присъства и сръбския патриарх Ириней, той почина също от Covid-19.

Макар и покрит със стъкло ковчегът на покойният сръбски патриарх отново не е бил запечатан, църковни лица и миряни са целували стъклото над ковчега и са вземали причастие с обща лъжица. Позицията на Сръбската православна църква е, че със Светото причастие не може да се пренася инфекция.

Това се случва на фона на пика на втората вълна на инфекцията в Сърбия. През последните 24 часа в страната са регистрирани 5774 новозаразени, а 28 души са починали от коронавируса.

***

„Независен“ (РСМ): Коронавирусът порази тежко православната църква
Погребението на главата на сръбската православна църква Иреней, проведено в църквата „Свети Сава“ в Белград бе обявено за голям епидемиологичен риск. Опашки от граждани чакаха да влязат и да се сбогуват с покойния патриарх, който беше изложен в дървен ковчег, покрит със стъкло и зелена покривка. Въпреки че сцените от погребението на митрополит Амфилохий в Черна гора не се повториха, въпреки носенето на маски, всички погледи са насочени към Белград, който чупи рекорди в броя на заразените, а сега и към църквите, които до вчера твърдяха, че не може да има заразяване при религиозни обреди, пише македонският вестник “Независен“.

Черногорският митрополит Михайло (в разкол със Сръбската православна църква (СПЦ)- бел.ред) я обвини в неуважение към мерките срещу коронавируса и излагане на вярващите на голяма опасност, но и в манипулиране с датите на смъртта на митрополита на СПЦ в Черна гора Амфилохий и на сръбския патриарх. Той посочва, че това са два начина, по които Сръбската православна църква манипулира вярващите.

"Тези, които твърдяха, че е невъзможно да се заразят с корона на вируса на религиозни събирания, манипулират вярващи за политически цели, без да вземат предвид здравето им, само за да получат власт на изборите през август", каза Михайло.

Според него с убежденията, че хората не е възможно да се заразят на масови религиозни събирания, ако имат вяра или ако се причастяват с една и съща лъжица, вярващите са изложени на смъртна опасност.

"За съжаление смъртта на сръбския митрополит Амфилохий и патриарх Ириней показа и доказа, че нито високи, нито нископоставени духовници, особено политици, решават, а решението е в Божиите ръце", каза митрополитът от Черногорската църква

По думите му не е било достатъчно тези политици да причинят много смъртни случаи с незаконно и безотговорно отношение към мерките срещу епидемията, но са се опитали да инструментализират смъртта на епископ Амфилохий и патриарх Ириней, починали от последствията на Ковид „по дълбоко неортодоксален начин. “. Той твърди, че СПЦ е скрила смъртта на покойния митрополит Амфилохий, който според Михайло е починал на 29 октомври.

„Те искаха да съобщят, че той е починал на 31 октомври, деня, в който се представи св. Петър Цетински, но те бяха изпреварени от медиите, които веднага обявиха смъртта му и ги поставиха в неудобно положение, затова обявиха следващия ден (30 октомври –бел.ред.)като дата на смъртта му. Същият е случаят и с патриарх Ириней, който почина на 19 ноември. "Те се опитаха да скрият датата на смъртта му, за да я свържат с Архангеловден на 21 ноември, но дори и в този случай медиите им попречиха, принуждавайки ги да обявят смъртта му с еднодневно закъснение", каза митрополитът. Всичко това, добавя той, за да се свърже смъртта им с тези две важни църковни дати и да ги тълкува като проява на Божията милост, особено върху тези „двама първосвещеници, които по този начин изглеждат като светци“.

Изпращането на митрополит Амфилохий бе белязано от присъствието на хиляди вярващи, а седмица по-късно се проведе панихида, когато всички епидемиологични мерки бяха отново нарушени. В храма присъстваха много граждани без спазване на физическа дистанция, всички присъстващи не носеха защитни маски и причастието отново се извършваше с една лъжица. Покойният сръбски патриарх Ириней присъства и на това събитие.

Медиите съобщават също, че други православни лидери - на Гръцката православна църква, архиепископ Йероним II от Атина (82) и на Албанската православна църква архиепископ Анастасий (91) са хоспитализирани заради Covid-19. Те се лекуват в същата болница. Анастасий е откаран с полет в Гърция. Казахският и татарски митрополит Теофан също почина на 74-годишна възраст от усложнения от Covid-19. Неотдавнашната смърт на висш църковен сановник на Гръцката православна църква, митрополит Йоанис, съживи спора относно безопасността на причастието по време на пандемията, тъй като всички вярващи използват една и съща лъжица.

Сръбската патриаршия в Белград заяви, че причастието от една и съща чаша по традиционния начин, което се практикува от 2000 години, не нарушава задължителните инструкции на държавните власти. Имаше църковни сановници, които открито казваха, че „нашият Бог е по-мощен от всяко зло и епидемия“ и че тогава всички ние трябва да „ходим на църква да се молим и да се причастяваме“, както и че свещениците не са се страхували за себе си.
***

„Локално“ (РСМ): Сърбия се раздели с патриарх Ириней без спазване на противоепидемичните мерки
Вчера всички усилия на компетентните институции за предотвратяване на разпространението на коронавируса се оказаха безполезни. Хиляди поклонници целунаха покойния патриарх Ириней в катедралата, пренебрегвайки предпазните мерки. Много от вярващите на Сръбската православна църква не само не носеха маска и не спазваха разстояние, но и по-голямата част от тях решиха да се причастят с една и съща лъжица - включително деца, пише сръбската медия „Нова“, цитирана от македонското електронно издание “Локално“.

По-голямата част от вярващите се съгласиха да вземат причастие с една и съща лъжица. Не само това, но и непълнолетните им деца също се причастиха. Това решение на някои вярващи, но и позицията на Сръбската православна църква, по мнението на много потребители в социалните мрежи, е много проблематично по времето на пандемията от коронавируса, когато в Сърбия има по над пет хиляди заразени на ден.

Възниква въпросът за безопасността на причастието при пандемия, защото много вярващи използват една и съща лъжица. Църквата обаче настоява, че не може да има опасност от предаване, защото причастието е „кръвта и тялото на Христос“ и следователно не може да се предава болест. Църквата казва, че е приложила всички ограничения за обществената безопасност.

Сръбската православна църква вярва, че причастието е по-важно от защитата на живота на гражданите.

„Сръбската патриаршия в Белград заяви, че Светият синод твърди, че причастието от една и съща лъжица по традиционния начин, което се практикува от 2000 години, не нарушава задължителните инструкции на държавните органи.

Част от обществеността, от друга страна, смята подобно поведение за "болезнено" и "безотговорно" и че вярващите, които са позволили на децата си да ползват една и съща лъжица, не се интересуват от тяхното здраве или здравето на своите съграждани.

Не само непълнолетните се причастиха със съгласието на родителите си, което прави всичко още по-страшно, но и сановниците на Църквата не следваха препоръките на Кризисния щаб да се спазва дистанция.

По-рано властите предупреждават и призовават гражданите да спазват предпазните мерки, тъй като цифрите са тревожни.

През последните 24 часа в Сърбия са регистрирани 5774 новозаразени, а 28 души са починали от коронавируса. Тествани са 16 938 души.

Deutsche Welle: Наследството на патриарх Ириней Патриархът на Сръбската православна църква почина в Белград в резултат на заразяване с коронавирус. Зад него остава завършеният храм „Свети Сава“ и противоречиво политическо наследство, пише балканската редакция на Deutsche Wellе.

„Като глава на нашата местна църква мисля, че всяко въвеждане на иновации във вековната практика на общение би било погрешно“, каза Ириней пред вестник „Политика“ през август 2020 г.

По този начин той се противопостави на избърсването на лъжицата след причастието за всеки вярващ. Този вид ритуален традиционализъм на всяка цена го превърна в един от най-консервативните членове на църквата, който я водеше по време на пандемията - и който стана нейна жертва.

Чачак, Белград, Призрен, Острог, Ниш

В къщата на Здравко и Милиана Гаврилови в село Видов, близо до Чачак, през 1930 година се ражда момче и е кръстено Мирослав. След началното училище в родното си село учи в гимназията в Чачак, а след това завършва Духовната семинария в Призрен и Богословския факултет в Белград. Служи в армията, а след това през 1959 г. получава монашеско име Ириней от тогавашния патриарх Герман в манастира Раковица. През същата година е ръкоположен за йеромонах в църквата Ружица на Калемегдан.

Започва работа като преподавател в Призренската духовна семинария. Той заминава за следдипломно обучение в Атина, а през 1969 г. заема поста директор на Монашеското училище в Острог. След това се завръща в Призрен като ректор на Призренската духовна семинария.


Следващият подем в кариерата му е постат на епископ - викарий на сръбския патриарх, а година по-късно - през 1975 г., той става епископ на Ниш. През януари 2010 г., 35 години по-късно, той е избран за архиепископ на Печ, митрополит на Белград и Карловац и сръбски патриарх, след смъртта на патриарх Павле , в чиято сянка Ириней остава в началото.

Добри и лоши протести

Ще се покаже, че Ириней е човек, който има чувство за политика и бизнес и че защитава хората от своя лагер, дори ако те са замесени в мътни работи. Но също така става ясно , че той няма нито силата, нито волята да изчисти публично престъпните явления сред духовенството, като сексуалното насилие над деца.

Най-изразената черта, която съвременниците ще запомнят, е абсолютното доверие в сегашното правителство. Има много примери за това отношение.

На 24 март 2019 г., на 20-ата годишнина от началото на бомбардировките на НАТО над Сърбия, патриархът в Ниш, наред с други неща, заяви, че „това, което виждаме по улиците днес, не е добро“, добавяйки, че „то дава сила на враговете ". В продължение на месеци тогова десетки хиляди хора излязоха по улиците на Белград, за да осъдят насилието срещу критични журналисти и дисиденти и да поискат свободни медии и честни избори.

Почти буквалното повтаряне на пропагандната теза на правителството, че протестите срещу него са насочени срещу Сърбия, отъждествяването на сегашния режим и неговата съдба със съдбата на държавата и народа, предизвика тогавашната опозиция от Алианса за Сърбия да напише отворено писмо, в което Ириней е упрекван, че „пряко се меси в ежедневната политика и открито застава на страната на правителството“.

По-малко от година по-късно Ириней нарече черногорските протести срещу правителството на Мило Джуканович "призив за преодоляване на разделението". По този начин той показа, че за него справедливостта на протеста зависи от името на автократа, срещу когото хората излизат на улицата.

"Запазване на единството на сръбския народ"

Обществеността в Сърбия беше най-разделена от наградата, дадена от Сръбската православна църква на сръбския президент Александър Вучич за „активна любов към църквата, ангажимент за запазване на единството на сръбския народ и неуморната борба за целостта на Сърбия и запазването на Косово и Метохия в нейните граници“. “. Много високопоставени клирици на Сръбската православна църква не се явиха на награждаването с орден „Свети Сава“ на сръбския президент.

За разлика от покойния черногорски митрополит Амфилохие, който също почина отусложнение на Covid-19 в края на октомври 2020 г., Ириней не вярваше, че Александър Вучич ще признае Косово под натиска на Запада.

Тихата подкрепа на Ириней за Вучич съществува от началото на господството на Сръбската прогресивна партия в Сърбия, но тя стана по-явна, по-помпозна и по-шумна през последните години. През 2018 г. Ириней каза недвусмислено в Баня Лука: „Благодарим на Бог, че ни даде човек, който се бори като лъв за сръбския народ и особено за мъченическото и страдащо Косово и Метохия“. Вучич от своя страна отговори, като заяви, че критиците на близостта на Ириней с управляващата партия искат да бъдат "по-важни от Бог и Сърбия".

Ириней се застъпи за малко по-различен план за преговори за Косово: „Винаги съм казвал, че първото условие за решаване на проблемите на Косово трябва да бъде безопасното връщане на 250 000 сърби, изгонени от 1999 до 2004 г. "Международната общност първо трябва да помогне по този въпрос и едва след това да организира разговори по други теми."

Принтирай    Оразмери текст   + -