СВЪРЗАНИ НОВИНИ

АБВ отново настоя за оставката на Ангел Джамбазки и обяви за противоконституционни изборните промени в Закона за извънредното положение (ОБЗОР)

АБВ отново настоя за оставката на Ангел Джамбазки и обяви за противоконституционни изборните промени в Закона за извънредното положение (ОБЗОР)

София. На пресконференция ПП АБВ отново настоя за оставката на евродепутата Ангел Джамбазки и обяви за противоконституционни промените в Закона за извънредното положение в частта за изборите. Третата тема, която бе във фокуса на вниманието на лидера на партията Румен Петков, бе това, че премиерът Бойко Борисов е с двойно гражданство.Според Петков действията на евродепутата Джамбазки ...

25 Януари 2021 | 20:53 | Агенция "Фокус"

Зам.-министър Георг Георгиев: Не можем да си позволим фундаментална промяна в изборното законодателство няколко месеца преди изборите

Зам.-министър Георг Георгиев: Не можем да си позволим фундаментална промяна в изборното законодателство няколко месеца преди изборите

София. Не можем да си позволим фундаментална промяна в изборното законодателство няколко месеца преди изборите. Това каза зам.-министърът на външните работи Георг Георгиев в предаването „Събуди се“ по Нова телевизия. „Ще се изправим пред много неочаквани обстоятелства, които може да се сменят многократно до април. Голямо ще е предизвикателството, защото изборите ще съвпаднат с празници в много от страните. МВнР е поискало разрешение от 74 държави. Имаме още 51 с вторична акредитация. Над 120 са страните, от които сме поискали съдействие за провеждане на нашите избори. Има страни в Европа, в които ще бъдат разкрити повече секции от предвидените само за дипломатичните ни представителства. Изчакваме страните на приемане да ни дадат своите позволения, за да могат изборите да се организират, но се готвим и за неочакваното. „Вероятно никой не може да каже колко ще са секциите зад граница. Всяка страна ще дава индивидуално своето съгласие. За да сме сигурни, че ще осигурим на възможно най-много българи достъп до изборите, ще искаме активно потвърждение от всички, за да се убедим, че изборите ще могат да се проведат във всяка една страна. Не искаме да ограничаваме или пандемията да е причина някой да не е успял да стигне до урните, но работим с партньори, които също имат своите виждания и съображения и могат да менажират процеса в страните си по начин, по който сметнат за добре. Може да се появят обстоятелства, които не зависят от България. Въпреки това ще се постараем да бъдат максимално настоятелнои. Дори някъде да получим отказ, ще подновим молбата. Има държави, които не са разрешили провеждане на избори дори в задграничните представителства на държавите“, каза още Георгиев „Заложи ли сме повече средства за организацията на зиборите зад граница, заради личните предпазни средства, но и PCR тестове, които трябва да се направят, за да може да пътуват представители в дадени държави, както и заради карантината. Във всяка секция трябва да има представител на страната ни и ще има момент, в който ще трябва да командироваме хора“, добави той. „Дискусията за гласуването по пощата се разяри на малко по-късен етап. Не можем да си позволим такава фундаментална промяна в изборното законодателство няколко месеца преди изборите. В някои държави имаше грешки, въпреки че имат традиция в това гласуване. В САЩ имаше много въпросителни след изборите. Смятам, че са много теми, които трябва да бъдат обсъдени в тази дискусия - как ще се гарантират тайната на вота и неприкосновеността му. Не можем два месеца преди изборите в токова интензивна обстановка да променим изцяло логиката на начина, по който ще подаваме гласовете си“, допълни той. „Изборите в ден на празник ще бъдат допълнителна трудност, защото някои страни може да наложат други ограничения, за да няма струпване на хора на тази дата. Затова водим преговори с държавите отсега. Има обстоятелства, с които ние трябва да се съобразим, но не вярвам промяната в Изборния кодекс ще ни позволи да ги решим“, посочи Георгиев. По думите му последната промяна в законодателството е направена, за да може да се организира индивидуално изборният ден, да има секции за карантинирани граждани или с някакви ограничителни мерки заради вируса, както и да се осигурят мобилни секции и урни. „Опитваме се да вземем всички възможни обстоятелства предвид, за да осигурим на хората достъп до избирателния процес“, добави той „От началото на пандемията на страницата на МВнР има отделна секция, където има информация за мерките във всяка държава и какво трябва да направят хората, ако искат да отидат там - дали има изисквания за тестове и дали или карантина, или няма. Всеки ден се обновява тази информация, имаме и дежурен телефон във Министерството, а и всяко представителство има дежурен телефон. Преди да пътуват, бих посъветвал хората да проверят на страницата на МВнР и ако там няма нужната им информация, да се обадят по телефона“, заяви той. „Мерките са индивидуални и всяка страна преценява по какъв начин да вземе и предприеме действия и какво да посъветва гражданите, които искат да пътуват. Това се стремим да правим и ние. Добрата предварителна осведоменост е гаранция, че няма да се окажете в някаква изненадваща ситуация, или да се изправите пред проблем. Добре е преди да предприемем пътуване, да знаем къде отиваме и с какво може да се сблъскаме“, посочи Георгиев.

23 Януари 2021 | 09:21 | Агенция "Фокус"

На първо четене карантинираните с право на глас(ОБЗОР)

На първо четене карантинираните с право на глас(ОБЗОР)

София. Парламентът прие на първо четене промените за осигуряване на право на глас на карантинираните. "За" законопроекта гласуваха 128 народни представители, "против"-45 и "въздържали се" - 9, с което той бе приет. Предложението е заложено в промените в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение. Законопроектът бе внесен съвместно от ГЕРБ и "Обединени патриоти" на 15 януари. С него се дава възможност на лицата под карантина да гласуват чрез подвижни избирателни кутии. Част от разпоредбите предвиждат при провеждане на избори през 2021 г. по време на извънредна епидемична обстановка ЦИК да изработи правила за организацията на изборите, с които да се гарантират живота и здравето на членовете на избирателни комисии. Срокът предвиден за изработване на тези правила е не по-късно от 50 дни преди изборния ден. В рамките на дебата по законопроекта депутатът от ДПС Хамид Хамид заяви, че ПГ на ДПС ще подкрепи законодателните промени. Той предложи се прецизираме текстовете. "Ние смятаме, че са необходими тези мерки и тяхното място е в този законопроект. От друга страна не може да не се съобразим и с опасенията, изразени и от колегите от БСП, и становището в Централната избирателна комисия. Затова заявихме, че ще внесем наши предложения. Искам да поздравя вносителите, които вече няколко пъти заявиха, че ще бъдат прецизирани и съобразени определени текстове", каза още Хамид. От ГЕРБ в лицето на Христо Гаджев изтъкнаха, че БСП лъже обществото, че иска висока избирателна активност. Според депутата в същото време социалистите искат да ограничат хората под карантина да гласуват. "Разбрах, че БСП няма да подкрепи. Мисля, че е единствената партия, която няма да подкрепи мерките. Доколкото вчера прочетох внесения от БСП проект за промяна на Изборния кодекс. Не видях как решават въпроса с гласуването на карантинираните. Може би БСП лъже обществото, че иска висока избирателна активност, а в същото време иска да ограничи хората под карантина да гласуват", изтъкна още депутатът от ГЕРБ. Христо Гаджев каза това във връзка с критиките на БСП към законопроекта. От своя страна заместник-председателят на ПГ на "БСП за България" Крум Зарков обърна внимание, че БСП са внесли промени в Изборния кодекс, а ГЕРБ са се ангажирали след становището на ЦИК да подобряват този закон. "Истината е, че с този закон вие не правите абсолютно нищо. Проблемите остават след него същите, каквито са били преди него. Не ни обвинявайте, че някого заблуждаваме - заблуждавате вие", допълни още Зарков. Деница КИТАНОВА

22 Януари 2021 | 20:54 | Агенция "Фокус"

Парламентът прие на първо четене промените за осигуряване на право на глас на карантинираните

Парламентът прие на първо четене промените за осигуряване на право на глас на карантинираните

София. Парламентът прие на първо четене промените за осигуряване на право на глас на карантинираните, предаде репортер на Агенция "Фокус". "За" законопроекта гласуваха 128 народни представители, "против"-45 и "въздържали се" - 9, с което той бе приет. Предложението е заложено в промените в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение. Законопроектът бе внесен съвместно от ГЕРБ и "Обединени патриоти" на 15 януари. С него се дава възможност на лицата под карантина да гласуват чрез подвижни избирателни кутии. Част от разпоредбите предвиждат при провеждане на избори през 2021 г. по време на на извънредна епидемична обстановка ЦИК да изработи правила за организацията на изборите, с които да се гарантират живота и здравето на членовете на избирателни комисии. Срокът предвиден за изработване на тези правила е не по-късно от 50 дни преди изборния ден. Деница КИТАНОВА

22 Януари 2021 | 10:11 | Агенция "Фокус"

Крум Зарков, БСП: При колизия между Закона за мерките и действията по време на извънредното положение и Изборния кодекс кой ще се приложи

Крум Зарков, БСП: При колизия между Закона за мерките и действията по време на извънредното положение и Изборния кодекс кой ще се приложи

София. При колизия между Закона за мерките и действията по време на извънредното положение и Изборния кодекс кой ще се приложи. Това каза заместник-председателят на ПГ на "БСП за България" Крум Зарков по време на дебата по Закона за мерките и действията по време на извънредното положение за изборите, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Вие се ангажирахте пред обществото, пред президента и пред всички, че ще внесете решение на два проблема. Как ще гласуват хората в обстановката, в която се намираме? Как ще гласуват хората, които са здрави, за да не се заразят и как ще гласуват хората, които са под карантина? Какъв ще е здравният протокол за хората, които са здрави и ще гласуват. Втори въпрос как ще гласуват карантинараните според вашия закон?", попита още Зарков. Той обърна внимание, че БСП са внесли промени в Изборния кодекс, а ГЕРБ са се ангажирали след становището на ЦИК да подобряват този закон. "Истината е, че с този закон вие не правите абсолютно нищо. Проблемите остават след него същите, каквито са били преди него. Не ни обвинявайте, че някого заблуждаваме - заблуждавате вие", допълни още Зарков. Деница КИТАНОВА

22 Януари 2021 | 10:06 | Агенция "Фокус"

Христо Гаджев, ГЕРБ:  БСП лъже обществото, че иска висока избирателна активност, а в същото време иска да ограничи хората под карантина да гласуват

Христо Гаджев, ГЕРБ: БСП лъже обществото, че иска висока избирателна активност, а в същото време иска да ограничи хората под карантина да гласуват

София. БСП лъже обществото, че иска висока избирателна активност, а в същото време иска да ограничи хората под карантина да гласуват. Това каза народният представител от ПГ на ГЕРБ Христо Гаджев по време на дебата по Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, свързани с изборите, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Разбрах, че БСП няма да подкрепи. Мисля, че е единствената партия, която няма да подкрепи мерките. Доколкото вчера прочетох внесения от БСП проект за промяна на Изборния кодекс. Не видях как решават въпроса с гласуването на карантинираните. Може би БСП лъже обществото, че иска висока избирателна активност, а в същото време иска да ограничи хората под карантина да гласуват", изтъкна още депутатът от ГЕРБ. Той започна своето изказване с отношението на политиците към пандемията. "Имаше политици, които бяха крайно безотговорни към епидемията през 2020 г. Спомням си март месец миналата година, когато правителството взимаше първите мерки за ограничение на вируса, имаше други политици, които говореха, че има два вида щам. Имаше отговорни политици, които буквално до септември отказваха да признаят, че има пандемията. Те не са в Министерски съвет, а някъде другаде", заяви още Гаджев. Депутатът от ГЕРБ обясни защо предложенията на ГЕРБ за изборите са в Закона за извънредното положение. "Много ще се радвам, ако здравната обстановка се нормализира в България до март месец, но не съм видял някоя държава в Европа и в развитие свят, която да казва, че обстановката ще се нормализира поне докрая на годината. Съмнявам се, че ще отпадне дотогава", допълни Христо Гаджев. Той изрази надежда с напредването на ваксините и с мерките, които се взимат нещата да се подобрят, така че да не се налага цяла година да има мерки. "Но по време на изборите със сигурност ще има", коментира депутатът от ГЕРБ. Деница КИТАНОВА

22 Януари 2021 | 09:51 | Агенция "Фокус"

Хамид Хамид: ПГ на ДПС ще подкрепи законодателните промени за изборите, предлагам да прецизираме текстовете

Хамид Хамид: ПГ на ДПС ще подкрепи законодателните промени за изборите, предлагам да прецизираме текстовете

София. ПГ на ДПС ще подкрепи законодателните промени за изборите, предлагам да прецизираме текстовете. Това каза народният представител от ПГ на ДПС Хамид Хамид по време на дебата по Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Ние смятаме, че са необходими тези мерки и тяхното място е в този законопроект. От друга страна не може да не се съобразим и с опасенията, изразени и от колегите от БСП, и становището в Централната избирателна комисия. Затова заявихме, че ще внесем наши предложения. Искам да поздравя вносителите, които вече няколко пъти заявиха, че ще бъдат прецизирани и съобразени определени текстове", каза още Хамид. Деница КИТАНОВА

22 Януари 2021 | 09:33 | Агенция "Фокус"

 Министър Костадин Ангелов: Ще представим медицинския протокол за провеждане на избори по време на пандемия 45 дни преди датата на вота

Министър Костадин Ангелов: Ще представим медицинския протокол за провеждане на избори по време на пандемия 45 дни преди датата на вота

София. Ще представим медицинския протокол за провеждане на избори по време на пандемия 45 дни преди датата на вота. Това каза на брифинг във връзка с разпространението на COVID-19 и противоепидемичните мерки министърът на здравеопазването проф. д-р Костадин Ангелов, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Датата на изборите вече е ясна, има указ на президента. Ние сме се ангажирали с време, в което да представим медицинския протокол за провеждане на избори по време на пандемия и той е 45 дни преди датата на изборите. Работим активно по този протокол. Използваме опита от други държави, в това число Англия, Румъния и др. европейски държави, където протичат избори. Предполагам, че знаете, че в България също са провеждани избори, макар и частични, които да утвърдени с указ на президента, по време на тази пандемия – и през тази, и през миналата година. Ще представим най-добрите решения, за да гарантираме живота и здравето на българските граждани“, уточни той. Теодора ПАВЛОВА

21 Януари 2021 | 11:09 | Агенция "Фокус"

Валери Симеонов, НФСБ: Гласуването по пощата е огромна щуротия, с която на тепсия ще поднесем на Ердоган мечтата му

Валери Симеонов, НФСБ: Гласуването по пощата е огромна щуротия, с която на тепсия ще поднесем на Ердоган мечтата му

София. Гласуването по пощата е огромна щуротия, с която на тепсия ще поднесем на Ердоган мечтата му. Това каза лидерът на НФСБ и заместник-председател на Народното събрание Валери Симеонов в интервю за предаването „Денят започва“ по БНТ. По думите му няма противоборство по отношение на Изборния кодекс. „Излязохме с позиция, че сме готови да обсъждаме във всеки един момент всякакви смислени въпроси. Гласуването по пощата е огромна щуротия. На първо място, за да се гласува по пощата, трябва да е ясно какъв е адресът на българина в чужбина, а адресите им не се знаят. След това държавата трябва да провери този адрес и да прати автентичните документи, които да гарантират тук, че този човек ще гласува. Абсолютно е нарушена и тайната на вота в момента на гласуването. Така на тепсия ще поднесем на Ердоган мечтата му. Няма да има нужда той да мобилизира и да праща рейсове, а и няма да прави втора партия с Лютви Местан. На тепсия ще му дадем възможността от Турция да гласуват и умрелите. Това е основно проблемът, защото тази бройка от 300-400 хиляди, може да стане 800 хиляди и тотално да обърне изборите наопаки. Не трябва да правим този подарък на нашата южна съседка, защото тя има една агресивна експанзиниостична политика не само спрямо България и с гласуването по пощата ние ѝ даваме тази възможност“, каза още Симеонов. „Трябва да си дадем въпроса има ли смисъл това упражнение да привличаме гласоподаватели от Турция. Те не могат дори да говорят български. Там районният кмет стои пред секцията и контролира гласуването. Българската държава в 43-тото Народно събрание успяхме да намалим секциите в трети държави до 35. Успяхме така да намалим от 100 000 гласове от Турция на около 20 000. Сега Ердоган не е против ДПС, а с ДПС. Ситуацията е много променена и ние трябва да реагираме адекватно“, посочи той. „Видеонаблюдението е другата щуротия. Това е една доста необмислена идея. На консултациите при президента имаше състезание на щурави идеи. Тайната на вота при гласуване по пощата няма как да се запази. Видеонаблюдението е хубава идея на пръв поглед, но трябва да се помисли къде ще е тази камера и какво ще влезе в обхвата ѝ. Тя няма да даде възможност да се видят бюлетините, нито да се следи детайлно целият процес. Ще бъдат подмените още по-големи. Всяка партия, която загуби или получи по-нисък резултат отколкото очаква, ще оспори и ще се хване точно за видеонаблюдението. Ако някоя бойна комсомолка като Мая Манолова се изпатани по телевизията и да каже, че камерите са включени от сутринта и се брои кой отива да гласува. Това говори за контролиран вот. Ако тази теза се завърти от 100.00 часа сутринта до вечерта, ще стане по-зле от Костинброд и хората няма да гласуват, защото ще се страхуват, че ще ги снимат“, заяви Симеонов. „В непрекъснат диалог сме с колегите от ВМРО, Подготвяме съвместно явяване на изборите. Отворени сме за други патриотични формации и партии и мисля, че с това ще се изчерпа евентуалната коалиция на патриотичните сили в България. В секциите ще отидат основно твърдото ядро на ГЕРБ и ДПС. Основният противник ще бъде ниската избирателна активност“, допълни той. По думите му предложението за използване на оборудването на АЕЦ „Белене“ да се използва за изграждане на 7-ми блок на АЕЦ „Козлодуй“ е изключително отговорно и разумно действие от страна на управляващите. Според него това е трябвало да стане отдавна. Симеонов допълни, че трудно се преобръща мнението на хората, че АЕЦ „Белене“ ще реши всичките енергийни проблеми на България и е трябвало да мине време. По думите му вчерашното решение не е окончателно и целта му е да се направи финансова и проектна експертиза на един хибриден вариант, когато реакторът е руски, а турбината - американска. Той допълни, че най-важното е да имаме диверсификация.

21 Януари 2021 | 09:09 | Агенция "Фокус"

Валери Симеонов, НФСБ: Изборите щяха да доведат до урните повече хора, ако бяха през май, но подвластен на своите лични емоции и амбиции, президентът все едно грешно решение

Валери Симеонов, НФСБ: Изборите щяха да доведат до урните повече хора, ако бяха през май, но подвластен на своите лични емоции и амбиции, президентът все едно грешно решение

София. Изборите щяха да доведат до урните повече хора, ако бяха през май, но подвластен на своите лични емоции и амбиции, президентът все едно грешно решение. Това каза лидерът на НФСБ и заместник-председател на Народното събрание Валери Симеонов в интервю за предаването „Денят започва“ по БНТ. „Нашите избори са предопределени само от най-твърдите ядра основно на две партии. Изборите във Франция доведоха до урните около 35% от избирателите, в Румъния – 33%, а в България вероятно ще гласуват около 23% или по-малко. България показва средностатистическа активност за Европа, но епидемията ще уплаши много хора, които няма да отидат и да рискуват. Това, което трябваше да се направи, трябваше да се направи от Президентската институция, която не можа да излезе от дребнавата си отмъстителност и желание за реванш от една страна, а от друга страна, за да не потвърди искането на ГЕРБ за избори на 28 март, измести датата с една седмица. За една седмица няма какво да се случи“, посочи Симеонов. „За мен правилното решение е изборите да бъдат отдалечени максимално от този етап на развитие на епидемията. Ако бяха на 28 май, щеше да има два фактора, които щяшха да дадат по-голяма изборателна активност – по-голям брой ваксинирани и преболедували, както и по-топло време, което доказа, че вирусът се разпространява по-бавно и ограничено. Изборите щяха да доведат до урните повече хора, но подвластен на своите лични емоции и амбиции, президентът все едно грешно решение“, заяви той. „Консултациите на президента бяха безсмислени и глупави. От „Обединени патриоти“ решихме да не даваме възможност на президента да продължава да играе оперетата „Аз съм значим и важен“. Няма смисъл от тези консултации. На тях не се обсъждаше въобще датата. За какво са тези консултации? Смисълът е Радев да се показва всеки ден по телевизията“, допълни той.

21 Януари 2021 | 08:46 | Агенция "Фокус"

Доц. Стойчо Стойчев, политолог: Слави Трифонов няма потенциала и харизмата на Симеон Сакскобургготски и Бойко Борисов към онези времена

Доц. Стойчо Стойчев, политолог: Слави Трифонов няма потенциала и харизмата на Симеон Сакскобургготски и Бойко Борисов към онези времена

София. Известна публична личност на предстоящите избори може да увеличи броя на гласоподавателите. Това каза за предаването „Добър ден, България“ на Радио „Фокус“ политологът доц. Стойчо Стойчев. В България традиционно гласуват около 3,5 милиона души припомни той. По думите му личност като Слави Трифонов може да актуализира около 300-400 хиляди гласоподаватели, които по принцип не гласуват, но от друга страна коронавирусът може да ги уплаши и да ги задържи вкъщи. „Не трябва да подценяваме факта, че на изборите през 2001 г. и през 2009 г. се появиха между половин милион и 700 хиляди гласоподаватели, които иначе не гласуват, но когато се появи известна фигура отиват да гласуват за нея. През 2009 г. ГЕРБ получиха около 1 млн. 650 хиляди гласа, след което се върнаха на един милион и повече от милион и 100 хиляди не са получавали на парламентарни избори. Онези 600 000 души са тези, които се появяват да гласуват, когато някой много известен човек се е появил на изборите. Дали Слави Трифонов ще мобилизира такъв вот?", попита Стойчев. Според мен, трябва да се гледа по-консервативно на това защото, освен че той няма този потенциал и харизма, отдавна е в публичното пространство и не можем да го сравняваме със Симеон Сакскобургготски и Бойко Борисов към онези времена, но го има елемента на знаменитост“, коментира той. Доц.Стойчо Стойчев каза още, че не може да се ангажира с твърда оценка и обърна внимание, че има различен брой фактори, които работят в различни и дори противоположни посоки. Евелина БРАНИМИРОВА

19 Януари 2021 | 12:34 | Агенция "Фокус"

Доц. Стойчо Стойчев, политолог: Пандемията няма да затрудни предизборната кампания, защото социалните мрежи ще имат водеща роля в нея

Доц. Стойчо Стойчев, политолог: Пандемията няма да затрудни предизборната кампания, защото социалните мрежи ще имат водеща роля в нея

София. Провеждането на избори по време на пандемия няма да затрудни предизборната кампания, защото тя се води виртуално. Това каза за предаването „Добър ден, България“ на Радио „Фокус“ политологът доц. Стойчо Стойчев. Той обясни, че водеща роля в предстоящите избори ще имат социалните медии. „През последната година много по-активни са извънпарламентарните партии, които разполагат с ограничени бюджети за медийно присъствие и постигат много повече резултати, използвайки социалните медии и то безплатно. От една страна социалните мрежи предоставят директна връзка между политиците и гражданите, дават възможност на всеки един да участва и се улеснява диалога или по-скоро сблъсъка между ултраси и агитки на различни партии. Очаква се в социалните мрежи да ври и кипи по примера не само на САЩ, а на целия свят“, каза той. Според доц. Стойчо Стойчев големите политически сили вече са започнали кампании, които да ги поставят постоянно в полето на медийното внимание. Политологът каза още, че партиите разглеждат датата на избори като допълнителен шанс да спечелят гласове. Той посочи, че ситуацията до изборите може да се развие в няколко различни варианта. Към днешна дата разликата между първия и втория е минимална, така че нищо не може да се прогнозира с точност. Малките партии пък имат шанса да определят как ще изглежда следващият парламент, допълни политологът. Той обърна внимание, че фокусът по време на консултациите, които проведе президентът, трябваше да е върху безопасността на гласуване през април. Това са все неща, които могат да кажат епидемиолозите, а не политиците, коментира още доц. Стойчев. Евелина БРАНИМИРОВА

19 Януари 2021 | 10:10 | Агенция "Фокус"

Вицепремиерът Томислав Дончев: За гласуването по пощата има голям риск от злоупотреба с правото на глас

Вицепремиерът Томислав Дончев: За гласуването по пощата има голям риск от злоупотреба с правото на глас

София. При този вид гласуване „подводните камъни“ са няколко. Има значим риск от злоупотреба с правото на глас. Това показва опитът в голям брой държави. Това каза вицепремиерът Томислав Дончев в предаването „Здравей, България“ по Нова телевизия. „Ако се случи да имаме пет гласа, подадени от починали хора, това ще сложи такова петно върху изборния процес, че укорите, които чуваме в момента за изборни злоупотреби, за купени избори, ще ви се стори детска игра. В Австрия над 70 000 от гласовете, подадени по пощата, бяха съмнителни. България трябва да измисли технология, с която максимално близко да държим интегрирани българските граждани в чужбина“, коментира Дончев. По думите му друго притеснение е липсата на гаранции, че пликовете с вота на избирателите могат да бъдат доставени навреме. „Третата причина е липсата на гаранции за опазване на тайната на вота“, добави той. Според Дончев ударите по отношение на изборния процес не са добра политическа технология. „Ако утре някой от тях стане първа политическа сила. Това ще бъдат ли купени изборите“, заяви вицепремиерът. „Имаме няколко месеца до изборите. Единственото, което би могло да се организира без да създаваме допълните рискове, е добра организация по отношение на гласуването на карантинираните лица. Това е една нелека задача, защото говорим за разширяване на обхвата на подвижните секции и осигуряване на възможност всеки да гласува“, поясни Дончев. По думите му, хората, които ще ходят по домовете, за да упражнят правото си на глас карантинираните лица, ще бъдат ваксинирани. „За секционните избирателни комисии задължително ще има маски и дезинфектанти. Членовете на изборните администрации ще бъдат имунизирани с приоритет“, допълни Дончев и уточни, че на този етап от ГЕРБ разсъждават как да спечелят максимално доверие на гражданите.

19 Януари 2021 | 09:37 | Агенция "Фокус"

Вицепремиерът Томислав Дончев: Видеонаблюдението е добра практика за изборния процес, но в някои райони то е технически невъзможно

Вицепремиерът Томислав Дончев: Видеонаблюдението е добра практика за изборния процес, но в някои райони то е технически невъзможно

София. Видеонаблюдението при всички случаи е добра практика и още една мярка за прозрачност на изборния процес. Това каза вицепремиерът Томислав Дончев в предаването „Здравей, България“ по Нова телевизия. „Имаше притеснение дали в страната има техническа възможност това да се случи и да има наблюдение на живо в 12 хиляди секции в страната“, заяви Дончев и допълни, че съществуват райони, където предаване в реално време не е възможно. „Обичайно, ако има нечисти политически технологии, те се упражняват извън избирателните секции. Цялата изборна администрация е съставена от представители на различни политически сили. Там има едно противостоене на интересите, което не би позволило съответната комисия да върши безобразия“, допълни той. По думите му трябва да се търси възможност за падането на всички ограничения, ако някой реши да запише изборния процес телефона си. „Протоколът ще бъде публично достъпен и всеки би могъл да го анализира. Ако има грешка в него, може да бъде отстранена и коментирана. Няма нищо лошо в още една мярка за прозрачност“, каза още Томислав Дончев.

19 Януари 2021 | 09:14 | Агенция "Фокус"

Лидерът на ПП АБВ Румен Петков: Не мисля, че ако МВнР вземе съответните мерки, някоя от държавите няма да направи необходимото, за да се създадат условия нашите сънародници да гласуват

Лидерът на ПП АБВ Румен Петков: Не мисля, че ако МВнР вземе съответните мерки, някоя от държавите няма да направи необходимото, за да се създадат условия нашите сънародници да гласуват

София. Не мисля, че ако МВнР вземе съответните мерки, някоя от държавите няма да направи необходимото, за да се създадат условия нашите сънародници да гласуват. Това каза лидерът на ПП АБВ Румен Петков в интервю за предаването „Тази сутрин“ по БТВ. „Ние предложихме датата 15 май. Повечето от политическите сили казваха да има удължен изборен ден, но трябва да го преведат какво значи това. Ние предложихме 15 и 16 май - да започне изборният ден сутринта в 7.00 на 15 май, вечерта в 19.00 да се преустанови, на другата сутрин да започне в 7.00 и в 12.00 да се преустанови. Така броенето и всички операции да се извършат в светлата част на деня от хора, които са в кондиция. Ако се направи това, което ни казахме – с камерите, ще има сигурност“, посочи Петков. „Предложихме варианта с мобилните секции, защото да се осигури коридор за хората под карантина ще изплаши много хора и те няма да отидат да гласуват. Не се коментира дезинфекцирането на секциите как ще става. Според нас това трябва да става задължително пред членовете на СИК. Задължителен е и безопасен пакет за гласуващите, но и задължителни атрибути за членовете на СИК. На първо място е здравето на хората“, допълни той.

19 Януари 2021 | 07:55 | Агенция "Фокус"

Лидерът на ПП АБВ Румен Петков: Предложихме датата на изборите да е през месец май, защото продължава с пълна сила набиването на чувство за страх в хората

Лидерът на ПП АБВ Румен Петков: Предложихме датата на изборите да е през месец май, защото продължава с пълна сила набиването на чувство за страх в хората

София. Предложихме датата на изборите да е през месец май, защото продължава с пълна сила набиването на чувство за страх в хората. Това каза лидерът на ПП АБВ Румен Петков в интервю за предаването „Тази сутрин“ по БТВ. „Втората причина е, че мотивацията е, че видите ли "следващият парламент ще бъде много раздробен. Най-добре да си седите вкъщи. Тези избори не са толкова важни". До 15 май атмосферата при всички случаи ще е много по-различна", посочи той. Петков показа в студиото снимки на премиера Борисов без маска при обиколките му в страната. „Искам да покажа, че министър-председателят Бойко Борисов се гаври със здравния министър. Той въвлича и деца, а това е цинизъм. Снимките са от онзи ден. За какви мерки говори? Мерките удариха училищата, висшите учебни заведения и хората на духа - артистите, удариха и спорта“, заяви Петков. „Няма мерки, има корпоративни мерки, защото спряхме моловете, но всички големи магазини работят. Затворихме спортните зали, театрите и концертните зали, но оставихме отворени големите магазини. Великобритания е една от страните с най-сериозни мерки, но ръстът на случаите на COVID е голям“, каза още той. „По улицата не ходя с маска. Аз съм глобен за това, че на място, където е трябвало да бъдат с маска, съм бил без. Но министър-председателят внушава недоверие в мерките. Хората трябва да знаят, че децата се снимат с човек, който ги граби, който в нощното си шкафче държи милион евра и златни кюлчета. Той каза, че знае коя е жената, която е влизала в спалнята му. Защо Прокуратурата не я привика? Нежеланието на прокуратурата да разследвяа е унизителни за самата Прокуратура. С този акт и неразследването на шкафчето на премиера, ние казваме, че сме в 30-те години на миналия век във филмите "Недосегаемите", посочи Петков. „Не е въпросът дали датата на изборите устройва нас. Президентът го е назначил и случаят е приключен. Датата да е през май ще даде малко спокойствие на хората, защото нещата ще са други, а и начинът да накараме хората да излязат да гласуват е в прекия контакт. На минус 8 - 10 градуса няма кого да поканиш да гласува. Трите инструмента на Борисов - купеният вот, администрираният и корпоративният вот, играят независимо кога са изборите. Масовото гласуване е единственият начин за противопоставяне“, допълни той.

19 Януари 2021 | 07:49 | Агенция "Фокус"

Ани Иванчева, Народно читалище "Св. св. Кирил и Методий - гр. Раковски - 1908": Няма начин празникът на 4-ти април да не повлияе на избирателната активност

Ани Иванчева, Народно читалище "Св. св. Кирил и Методий - гр. Раковски - 1908": Няма начин празникът на 4-ти април да не повлияе на избирателната активност

София. Няма начин датата 4-ти април, която съвпада с католическия Великден, да не повлияе на избирателната активност, защото католиците искат да отпразнуват празника със семействата си. Това каза за предаването „Добър ден, България“ на Радио „Фокус“ Ани Иванчева от Народно читалище "Св. св. Кирил и Методий - гр. Раковски - 1908". Около 15 хиляди са католиците в Община Раковски, уточни тя. Според нея изборът на тази дата не е проява на неуважение към католиците, а грешка. „Не знам как ще се случват нещата, за да може да сме и на двете места. Според мен е невъзможно. Правилно беше да посетим църквата и да ме беше избрана тази дата. Допускам, че е грешка, че е неправилно съвпадение. В България се допускат грешки понякога, а и не само. Това ще доведе до отлив на избирателите и ще имаме затруднения в назначаването на хора към секционните комисии“, обясни тя. Според Ани Иванчева няма как да се празнува и да се гласува в един и същи ден. Все пак датата няма да повлияе на начина, по който ще гласуват гражданите, коментира тя. Росица АНГЕЛОВА

18 Януари 2021 | 09:58 | Агенция "Фокус"

Председателят на парламента Цвета Караянчева Цвета Караянчева: Датата 4 април бе избрана от президента на инат, искаше да оправдае безсмислените си консултации

Председателят на парламента Цвета Караянчева Цвета Караянчева: Датата 4 април бе избрана от президента на инат, искаше да оправдае безсмислените си консултации

София. Разбира се, че нямаме претенции към решението на президента да насрочи парламентарните избори на 4 април, това е негово право. Единствено сме учудени от неговото решение на инат. С това той искаше да оправдае безсмислените консултации, които той проведе. На срещите се коментираха теми, които така или иначе над 10 години усилено се дебатират в обществото. Това заяви председателят на Народното събрание Цвета Караянчева пред журналисти, съобщиха от пресцентъра на парламента. По покана на Католическата църква в България тя присъства на светата литургия и церемонията по епископско ръкоположение на Негово Преосвещенство монсеньор Румен Станев в Римокатолическата катедрала „Св. Йосиф“ в София. „Датата 4 април обаче не е удачна за католическата и арменската общност у нас, които точно тогава празнуват Великден. Същото важи и за еврейската общност, защото на 4 април е последният ден от Пасха. Освен това и учениците са във ваканция. Няма как от месеци да повтаряш, че трябва да има висока избирателна активност, а в същото време действията ти да говорят друго“, посочи Караянчева. Тя добави, че след първоначалната категорична заявка на президентът Румен Радев изборите да се проведат на 28 март, здравните власти и изборните администрации са стартирали подготовката си за вота именно на тази дата. „Президентът смята, че е трябвало правителството да подаде оставка още през септември, защото така са поискали хората. Много българи обаче искаха и оставката на Румен Радев. Настояваха за предсрочни президентски избори“, отбеляза председателят на парламента. Тя уточни, че ако през септември кабинетът бе подал оставка, държавата нямаше да има бюджет, нямаше да има средства за здравни и социално-икономически мерки, което в тази тежка криза би било равносилно на хаос. „Правителството на Бойко Борисов обаче овладя добре ситуацията, наложи максимално адекватни мерки и днес резултатите са налице. С най-либералните ограничения имаме много ниска заболеваемост, а натискът върху лечебните заведения непрекъснато намалява. Взехме правилното решение", категорична бе Цвета Караянчева.

17 Януари 2021 | 18:45 | Агенция "Фокус"

Ива Михайлова, Междуритуална епископска конференция на католическата църква в България: Църквата не се бърка в делата на държавата и държавата не се бърка в делата на църквата

Ива Михайлова, Междуритуална епископска конференция на католическата църква в България: Църквата не се бърка в делата на държавата и държавата не се бърка в делата на църквата

София. Църквата не се бърка в делата на държавата и държавата не се бърка в делата на църквата. Това каза пред журналисти Ива Михайлова, говорител на Междуритуалната епископска конференция на католическата църква в България, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Църквата и държавата действат на два различни плана. Църквата не се бърка в делата на държавата и държавата не се бърка в делата на църквата. Всеки католик, бил той свещеник или светско лице може да изрази своята лична позиция. Това обаче не е позицията на католическата църква в България. Тя поясни, че позицията на католическата църква изразява единствено Епископската конференция на католическата църква. "Ние уважаваме решенията на компетентните органи и не е наша работа да ги коментираме или да участваме в тях. Католиците винаги досега са били активни граждани и ще се надяват на добър диалог и взаимно сътрудничество с всички институции в България. Както виждате днес сме поканили представители на всички институции, на всички власти, когато ръкополагаме за помощен епископ монсеньор Румен Станев. Такова събитие не се е случвало в България от 1988 г. За нас днес е един голям празник, голяма благодат за католиците в България. Надявам се това наше щастие и радост да се разпространи и сред другите хора, с които ние искаме да живеем в мир и в диалог", допълни още говорителят на Меджуритуалната епископска конференция. Деница КИТАНОВА

17 Януари 2021 | 15:15 | Агенция "Фокус"

Президентът Румен Радев: Управляващите отказват да предприемат належащите действия за оздравяване на изборния процес и всички заедно трябва да бдим за спазването на закона

Президентът Румен Радев: Управляващите отказват да предприемат належащите действия за оздравяване на изборния процес и всички заедно трябва да бдим за спазването на закона

София. Управляващите отказват да предприемат належащите действия за оздравяване на изборния процес и всички заедно трябва да бдим за спазването на закона. Това каза президентът Румен Радев пред журналисти преди светата литургия и церемонията по епископско ръкоположение на Негово Преосвещенство монсеньор Румен Станев в Римокатолическата катедрала „Св. Йосиф“ в София, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Последните месеци отнеха живота на хиляди българи, защото правителството не подготви страната за втората вълна на пандемията. През тези месеци бяха източени милиарди от държавния бюджет. Можехме да предотвратим тези загуби, ако бяхме провели изборите навреме", изтъкна президентът. Румен Радев отчете, че сега въпросът е не толкова кога, а как ще се проведат тези избори. Деница КИТАНОВА

17 Януари 2021 | 15:07 | Агенция "Фокус"

Президентът Румен Радев: Нека си пожелаем 4 април да бъде Великден не само за нашите събратя католици и арменци, но и велик ден за възкръсващата демократична България

Президентът Румен Радев: Нека си пожелаем 4 април да бъде Великден не само за нашите събратя католици и арменци, но и велик ден за възкръсващата демократична България

София. Нека си пожелаем 4 април да бъде Великден не само за нашите събратя католици и арменци, но и велик ден за възкръсващата демократична България. Това каза президентът Румен Радев пред журналисти преди светата литургия и церемонията по епископско ръкоположение на Негово Преосвещенство монсеньор Румен Станев в Римокатолическата катедрала „Св. Йосиф“ в София, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Благодаря на българските католици за поканата да присъствам на днешната церемония. Нека да си пожелаем 4 април да бъде Великден не само за нашите събратя католици и арменци, но и велик ден за възкръсващата демократична България. Искам да подчертая, че ни предстоят редовни парламентарни избори. Щом изборите са редовни, партиите нямат основания за претенции към датата", заяви президентът. "Ако питате мен, най-добрата дата беше септември миналата година, след като през юли властта изчерпа търпението на хората", допълни още държавният глава. Деница КИТАНОВА

17 Януари 2021 | 15:00 | Агенция "Фокус"

Премиерът Бойко Борисов: В политиката инатът на никого не е дал добро

Премиерът Бойко Борисов: В политиката инатът на никого не е дал добро

София. В политиката инатът на никого не е дал добро. Това каза премиерът Бойко Борисов по време на посещението си в храм "Свети мъченици София, Вяра, Надежда и Любов" в село Стряма във връзка с датата на изборите, става ясно от видео в профила му във "Фейсбук". Борисов изрази загриженост и, че на 4 април е най-строгият пост на евреите, а католиците имат Великден. "Надяваме се, че ще отидете да гласувате", каза Борисов. Във връзка с притесненията за съставянето на избирателните секции заради празника, Борисов отговори: Сега какво да направим? В политиката инатът на никого не е дал добро". Той коментира и средствата за вероизповеданията в страната. "Знаете, че и за православните свещеници, вие си получавате заплатите години наред вече, ходжите, Мюфтийството, католическата общност и на всички останали", каза още Борисов. Бойко Борисов отчете, че България е прекрасна страна. "От вчера в едно село Брезница ли се казваше видях такава архитектура на джамията, просто произведение на изкуството. От другата страна в Добринище православна църква, ама не можеш да си представиш каква красота. Днес сме тук в тази катедрала. Сега ще погледнем и католическата катеднрала в град Раковски", каза още Борисов. Министър-председателят изпрати и специални поздрави на митрополит Николай.

17 Януари 2021 | 14:53 | Агенция "Фокус"

Борис Ячев, НФСБ: Ако президентът мислеше за българите в чужбина – защо не насрочи друга дата за изборите, само в Германия изискването за разкриване на секции е минимум 60 дни

Борис Ячев, НФСБ: Ако президентът мислеше за българите в чужбина – защо не насрочи друга дата за изборите, само в Германия изискването за разкриване на секции е минимум 60 дни

София. Решението на президента Румен Радев да насрочи възможно най-ранната дата за провеждане на изборите и в същото време да поиска редица кардинални промени е йезуитско и по никакъв начин не подпомага както вота у нас, така и възможността на сънародниците ни зад граница да гласуват. Това заяви зам.-председателят на ПГ на „Обединени патриоти“ и зам.-председател на НФСБ Борис Ячев пред България он Ер, съобщиха от пресцентъра на НФСБ. „Ако президентът толкова се грижеше за това българите в чужбина да могат да упражнят правото си на глас, то тогава трябваше да избере дата, някъде към средата или края на май“, посочи Ячев. По думите му тогава се очаква в повечето държави на ЕС епидемичната обстановка да бъде успокоена, мерките на социална изолация да бъдат отхлабени и да се разреши пътуването между градовете, за да могат нашите сънародници да отидат до съответните секции. „В момента в повечето европейски държави са въведени строги мерки. Ето, преди ден Нидерландия затегна изискванията, движението между отделни селища е силно затруднено, наложен е вечерен час“, подчерта зам.-председателят на НФСБ. Той цитира писмо на българи от Германия, от което става ясно, че за да бъдат разкрити секции, в които нашите сънародници там да гласуват са нужни минимум 60 дни. „Външно министерство трябва да отправи искане за разкриване на такива секции и за това има определен немалък срок. Такова е изискването на германските власти. Защо Румен Радев, като иска да осигури максимална възможност на българите зад граница да гласуват, не се съобрази с това“, реагира Борис Ячев. По думите му се цели поставянето на редица подводни камъни и миниране на изборния процес. Той категорично отхвърли тезата за гласуване по пощата. „При това качество на пощенските услуги в момента, при затруднената възможност на много българи, сезонни работници в европейските държави да посочат точен адрес, на който да бъде върната изборната бюлетина и запазена тайната на вота – това е невъзможно. Какво се получава? Президентът настоя за спешни мерки, определи ранна дата, но на практика не даде възможност на българския Парламент по някакъв начин да реализира тези мерки“, коментира зам.-председателят на НФСБ. Борис Ячев бе категоричен, че налагането на промени в Изборния кодекс в 12 без 5 никога не дава добър резултат и припомни поправките на Мая Манолова, „на които и до днес берем отровните плодове“.

17 Януари 2021 | 14:10 | Агенция "Фокус"

Вицепрезидентът Илияна Йотова: В най-новата ни политическа биография никога преди избори президент не е правил толкова много консултации

Вицепрезидентът Илияна Йотова: В най-новата ни политическа биография никога преди избори президент не е правил толкова много консултации

София. Мисля, че в най-новата ни политическа биография никога преди избори президент не е правил толкова много консултации с извънпарламентарни, парламентарни партии и всички онези институции, които участват в подготовката на изборите и в изборния ден. Това каза в интервю за предаването „Неделя 150“ по БНР вицепрезидентът Илияна Йотова. „Изборът на датата за парламентарните избори е конституционно право на президента и тя се определя с негов указ. За изминалите 4 години президентът Румен Радев поема своята отговорност такава, каквато е по неговите правомощия, и носи тази отговорност. Изборът на датата 4 април беше негов личен избор“, допълни тя. По думите на Йотова датата на изборите е 4 април, а не 28 март, за да може да се даде още една седмица срок да бъдат извършени действия така, че българите да отидат да гласуват спокойно. „Включително и съответните промени в изборното законодателство. Самата г-жа Караянчева заяви на нашата среща, че те могат за 1 седмица да направят промени в изборите и дори каза, че може тези промени да се направят дори е месеца на самата изборна кампания. Не искаме да притесняваме народните представители в изборната кампания. Затова нека получат тази една допълнителна седмица, в която действително да се направят тези разумни промени“, добави вицепрезидентът.

17 Януари 2021 | 11:20 | Агенция "Фокус"

Д-р Даниела Дариткова, ГЕРБ: Ще участваме в изборите, за да спечелим доверието на българските граждани - не толерираме личните нападки и конфронтацията

Д-р Даниела Дариткова, ГЕРБ: Ще участваме в изборите, за да спечелим доверието на българските граждани - не толерираме личните нападки и конфронтацията

София. Ще участваме в изборите, за да спечелим доверието на българските граждани - не толерираме личните нападки и конфронтацията. Това каза д-р Даниела Дариткова,председател на ПГ на ГЕРБ в ефира на "Тази събота и неделя" по бТВ. Д-р Даниела Дариткова отговори на въпроса кой ще е основният политически опонент на ГЕРБ на предстоящите избори. "Политическа партия ГЕРБ ще представи своя програма и ще се бори за доверието на българските граждани. Ние искаме дебатът да бъде за бъдещето на България. В никакъв случай не толериламе личните нападки и конфронтацията. Смятаме, че в такъв сложен процес, страната ни се нуждае от единство и национално отговорно поведение", допълни още тя. Д-р Дариткова подчерта, че ГЕРБ ще защитава своята програма за следващите избори и са готови да дебатират с всеки, който предложи алтернативно решение. "Смятаме, че по този начин ще се родят най-добрите предложения за бъдещето на България. Ние участваме в изборите, за да спечелим доверието на българските граждани", каза още тя. Според нея темата да бъде толкова силно представена в общественото мнение датата на изборите е бил зададен от президетна. По думите й неговият ангажимент е да определи датата на изборите. Тя изтъкна, че той е направил така, че консултациите при него да ангажират общественото мнение. "Ние сме казали, че сме готови за избори, а ангажимент на президента е да определи датата така, че да се съобрази с възможното развитие на пандемията. Беше полезно да сечуят здравните власти. Може да се създадат протоколи, които да гарантират здравна сигурност на участниците в изборите", заяви д-р Дариткова. Тя обърна внимание, че оГЕРБ е гарантирала правото на глас на карантинираните лица чрез внесените тази седмица законодателни промени. Председателят на ПГ на ГЕРБ коментира и предложенията на президента за промени в Изборния кодекс. "Доколкото си спомням и преди малко казах. Консултациите бяха във връзка с това да се избере подходяща дата на изборите. Не мисля, че толкова скоро преди зиборите трябва да се правят консултации за това как да се усъвършенства изборния процес", допълни още тя.

17 Януари 2021 | 08:45 | Агенция "Фокус"

По покана на Католическата църква в България държавният глава ще присъства на светата литургия и церемонията по епископско ръкоположение на Негово Преосвещенство монсеньор Румен Станев

По покана на Католическата църква в България държавният глава ще присъства на светата литургия и церемонията по епископско ръкоположение на Негово Преосвещенство монсеньор Румен Станев

София. На 17 януари, неделя, по покана на Католическата църква в България и по установена вече традиция президентът Румен Радев ще присъства в Римокатолическата катедрала „Св. Йосиф“ в София на светата литургия и церемонията по епископско ръкоположение на Негово Преосвещенство монсеньор Румен Станев, назначен от папа Франциск за помощен епископ на Софийско-Пловдивската епархия от римски обред с постоянно седалище в столицата. Това съобщиха от прессекретариата на държавния глава. Началният час на събитието е 15:00 часа. Държавният глава Румен Радев беше официален гост и на тържествената литургия в католическия катедрален храм „Успение Богородично“ през декември 2019 г., когато кардинал Леонардо Сандри издигна монсеньор Пройков в ранг епарх и обяви папската була за новата епархия. Моментът е исторически за Католическата църква в България, тъй като досега не е имало епископ от римски обред с постоянно седалище в София.

17 Януари 2021 | 07:05 | Агенция "Фокус"

Георги Свиленски: Целта на БСП е да промени България като й даде ново управление

Георги Свиленски: Целта на БСП е да промени България като й даде ново управление

София. Целта на БСП е да промени България като й даде ново управление. Това заяви в предаването „Панорама“ по БНТ зам.-председателят на парламентарната група на „БСП за България“ Георги Свиленски, съобщиха от пресцентъра на Националния съвет на БСП. „За Българската социалистическа партия всяка дата в двумесечния срок след 28-ми март е възможна за парламентарните избори, а хубавото на 4 април е, че България много по-рано ще се освободи от това управление“, посочи Свиленски. Той коментира, че президентът изпълнява своите конституционни задължения да насрочи изборите, а оттам нататък работа на изпълнителната власт е да ги организира, а на партиите и всички участници - да се представят достойно в кампанията, за да спечелят народното доверието на хората. Свиленски изрази убеждението, че на 4 април трябва да се даде възможност на всички българи да излязат и да гласуват и да са спокойни, защото в последните седмици и месеци се коментира темата, че изборите ще бъдат опасни. Според него този страх се налага от статуквото - от тези, които не искат промяната да дойде. Възможността за гласуване по пощата социалистът коментира така: „От години казваме, че първо трябва да се изчистят избирателните списъци. Знае ли някой колко избиратели има в България? Искаме активна регистрация и това са част от предложенията, които предстои да направим“. Във връзка с искането за честни избори и позицията на БСП относно коректността на вота Свиленски изтъкна: „Ние подкрепяме всяка една мярка, която ще предотврати възможността от манипулиране. Другата теза, която иска да откаже хората от гласуване, е че изборите ще бъдат фалшифицирани, че няма значение дали ще излязат да гласуват или не, защото резултатите ще бъдат променени. Затова ние искаме да дадем гаранции, че те не могат да бъдат фалшифицирани“. Според него българският народ е наясно, че досега изборите са печелени с фалшификации – със сгрешените протоколи, с невалидните бюлетини, с висенето пред Арена „Армеец“ и носенето на чували в зала „Универсиада“. „Най-големите нарушения са на парламентарните и месните избори, където властта директно се усеща от българските граждани. Заради това българите са загубили доверие. Всички съмнения са когато се броят бюлетините и се пишат протоколите. Нашата работа е да върнем доверието на българите в изборния процес“, заяви Свиленски. По думите му в последните месеци партията е непрекъснато атакувана, и отвътре, и отвън, но БСП ясно е показала, че няма конфликт нито с президента, нито с местната си власт, нито вътре с членовете и симпатизантите си. „БСП има една единствена цел – да промени България, да й даде едно нова управление. Такова, което ще даде ново здравеопазване, нов модел, а не COVID кризата да ни завари неподготвени. Нова система на образование и на обществени поръчки. Корупцията убива хора. Един и същи министър и зам.-министър обясняват на гражданите къде са им отишли парите, а резултатите са видни – пропаднали пътища, пропаднали канари, няма проекти, заповеди не се спазват. Това нещо трябва да се спре“, подчерта Георги Свиленски.

16 Януари 2021 | 09:53 | Агенция "Фокус"

Румен Петков, АБВ: Датата на парламентарните избори не е добро решение

Румен Петков, АБВ: Датата на парламентарните избори не е добро решение

София. Датата на парламентарните избори не е добро решение. Това каза на брифинг лидерът на ПП АБВ Румен Петков, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Тя е факт и да я, и да не я коментираме. Не е добро решени по три причини. Първата причина е, че тогава са няколко празника. Българският народ не 143, 1340 години живее без вътрешни изкуствени напрежения независимо от това, че на Балканите сме лаборатория за изкуствено напрежение точно защото не сме си посягали върху празниците. Все пак тогава са католическият, протестантският, арменският Великден“, посочи той. По думите на Петков датата не е добра и защото периодът до обявената дата е много кратък и обслужва премиера Бойко Борисов. „На него му трябват два дни за купения, административния и корпоративния вот. Възможността да се стигне до хората предполага кампания очи в очи, лице в лице, на открито. Трето – в България има два типа страх. Единият е от престъпния дует Борисов-Гешев, а другият е страхът за живота и здравето. Във всички случаи периодът до 15 май би трябвало да създаде съвършено различна атмосфера“, добави още лидерът на ПП АБВ. Габриела ГАНЕВА

15 Януари 2021 | 15:33 | Агенция "Фокус"

Румен Петков, АБВ: От неделя ще стартираме номинациите на кандидати за народни представители

Румен Петков, АБВ: От неделя ще стартираме номинациите на кандидати за народни представители

Перник. София. От неделя ще стартираме номинациите на кандидати за народни представители. Това каза на брифинг лидерът на ПП АБВ Румен Петков, предаде репортер на Агенция „Фокус“. По думите му в края на месеца ще е ясен и форматът, в който АБВ ще се яви на парламентарните избори. „Още от онзи ден сме обявили основните направления в нашата дейност. Стартирахме набиране на подписи за регистрация, независимо дали ще участваме самостоятелно, или в коалиционен формат. Набирането на наблюдатели и застъпници и от неделя ще стартираме номинациите за кандидати за народни представители“, уточни той. Румен Петков подчерта, че най-важната задача на предстоящите избори е да бъде гарантирано здравето на българите. „Тоест да се осигурят пакети за всички участници в изборите и пълно оборудване за членовете на секционните избирателни комисии и изборната администрация, която е на първа линия. Във всички случаи трябва да има и видеонаблюдение. Тук ще срещнем отговора на борсовщината, че е късно. Няма да се осигури, защото трябва да се лъже и измами на изборите“, допълни той. По думите на лидера на АБВ необходимостта от широка информационна кампания, която да убеди българите да гласуват, е от първостепенно значение. „Борисов има три инструмента: купения вот, администрирания вот и корпоративния вот, където определени работодатели се принуждават работниците си накъде да се упътят. Начинът да се противопоставим на този вот е да гласуваме“, обясни Румен Петков. Габриела ГАНЕВА

15 Януари 2021 | 15:24 | Агенция "Фокус"

Омбудсманът Диана Ковачева: Въпросът за гласуването на карантинираните лица трябва да бъде решен спешно със законодателни промени

Омбудсманът Диана Ковачева: Въпросът за гласуването на карантинираните лица трябва да бъде решен спешно със законодателни промени

София. Въпросът за гласуването на карантинираните лица трябва да бъде решен спешно със законодателни промени. Това заяви омбудсманът Диана Ковачева в интервю за предаването „Здравей, България“ по Нова телевизия по повод предстоящите парламентарни избори и гласуването на българите в чужбина. „На този етап смятам, че не е приключил въпросът за българите в чужбина. Ангажиментът и задължението е на българските консулства да направят постъпки и да положат усилия в съответната държава, за да бъдат гражданите да бъдат допуснати до гласуване. До април има още време и не знаем какво ще е състоянието в държавите, където има български граждани“, заяви Ковачева. „Въпросът с карантинираните лица трябва да бъде решен спешно със законодателни промени. Тези хора не могат да бъдат лишени от своя глас. В България гласуването е задължително, въпреки че санкцията беше обявена за противоконституционна, но задължението за гласуване остава“, посочи Ковачева. „Българите в чужбина за съжаление зависят от законодателството на съответната държава, но дипломатически усилия трябва да бъдат положени. Зависи от дипломатическите и консулските представителства в държавите. Нека да изчакаме и да видим какво ще се случи. Важно е. Става въпрос за законодателство на друга държава и България няма юрисдикция над законодателството на чуждите държави. Няма как да бъде сезиран Конституционният съд от българските граждани за това, че има се нарушава правото на глас“, добави тя. По въпроса за предложението да има видеонаблюдение при броенето на бюлетините на изборите, Ковачева заяви, че това е свързано с организацията на изборите, но единственото ограничение е, че не може да бъде снимано в стаичката за гласуване. „Щом има наблюдатели, те могат да наблюдават. Ако няма ограничение в закона, могат и да снимат“, допълни тя. По думите ѝ в България имунизирането срещу COVID-19 е доброволно и няма как да бъдат задължени хората в секциите да бъдат имунизирани без да има правно основание. Трябва да има законоустановеност на мярката.

15 Януари 2021 | 08:29 | Агенция "Фокус"

Валери Симеонов, НФСБ: Изборите най-вероятно ще бъдат спечелени от ГЕРБ, защото до 4 април да гласуват отидат организираните ядра, а най-добре организирани са ГЕРБ и ДПС

Валери Симеонов, НФСБ: Изборите най-вероятно ще бъдат спечелени от ГЕРБ, защото до 4 април да гласуват отидат организираните ядра, а най-добре организирани са ГЕРБ и ДПС

София. Изборите най-вероятно ще бъдат спечелени с доста сериозно мнозинство от ГЕРБ, защото до 4 април да гласуват отидат организираните ядра, а най-добре организирани са ГЕРБ и ДПС. Това каза лидерът на НФСБ и заместник-председател на Народното събрание Валери Симеонов в интервю за предаването „Здравей, България“ по Нова телевизия. „Видеонаблюдението при преброяването е другият капан. Доста плоски такива капани залагат президентът и извънпарламентарните партии. Няма да се съгласим в тях да попадне управлението и нашата политическа сила – „Обединени патриоти“. Трябва да се монтират камери, в чиито обхват да бъде само масата, на която се извършва преброяването. Това трябва да се извърши от фирма, а няма време за обществена поръчка. Когато се сложат камерите, веднага ще изскочи някой лумпен, който ще каже, че тези камери са броели кой отива да гласува и кой – не. Как ще докажем, че тези камери не са били включени през целия ден? Може да няма никаква манипулация, но работите не са толкова прости, включително и имунизационните мерки. Въобще не е коректно от страна на президента предварително да предопределя, че било изтървано времето и институциите се били сринали“, посочи той. „В секциите обикновено няколко от членовете се разпределят при броенето. Те са с представители на парламентарните партии. Това е първата гаранци1, че много трудно може да има манипулации. Има много НПО-та, които също се допускат в помещението и извършват контрол. Не бива да подлагаме всичко на неоснователни съмнения, защото в механизма за провеждане на изборите са заложени многопартийността и вътрешния контрол. Трябва да купиш всички секции, за да промениш резултата“, заяви Симеонов. „И да се направи ротация на шефовете на полицията, няма да се постигне почти нищо. Не е особено състоятелно такова предложение. Манипулации е имало и ще има. Те се извършват по няколко линии, но основно се обработката на избирателя се прави преди влизането на избирателя в секцията. Избирателят е манипулиран поще преди да влезе, а манипулациите в секциите са много малко.Това не трябва да се отъждествява със сгрешените протоколи. Важно е резултатът от гласуването за отделните партии да не е сбъркан“, посочи Симеонов. „Ние сме отворени за обединение с всички патриотични формации, но изборите най-вероятно при определената дата от президента, ще бъдат спечелени с доста сериозно мнозинство от ГЕРБ. Имам чувството, че президентът играе с премиера. Може би му се отблагодарява, защото ГЕРБ го уважиха на консултациите. За мен играят комбина, защото на 4 април хората няма още да са преодолели страха, няма да има достатъчно ваксинирани и възрастните хора няма да отидат до секциите, а ще отидат добре организираните ядра, а най-добре организирани са ГЕРБ и ДПС“, допълни той.

15 Януари 2021 | 08:03 | Агенция "Фокус"

Валери Симеонов, НФСБ: По никакъв начин не трябва да се допускат промени в Изборния кодекс в последния момент

Валери Симеонов, НФСБ: По никакъв начин не трябва да се допускат промени в Изборния кодекс в последния момент

София. По никакъв начин не трябва да се допускат промени в Изборния кодекс в последния момент. Това каза лидерът на НФСБ и заместник-председател на Народното събрание Валери Симеонов в интервю за предаването „Здравей, България“ по Нова телевизия. „Тези промени, които лансира президентът, по никакъв начин не гарантират изискванията за тайна на вота като гласуването по пощата. Хората зад граница ще бъдат лишени от правото да гласуват. Да не би да можем да променяме законите в другите държави? Нищо не можем да направим за българите чужбина. Там са наложени съответни мерки и всеки трябва да ги спазва. Най-добре е човек да си лежи на дивана и да гласува от там, но никой не може да гарантира тайната на вота при гласуване по пощата и в България няма никаква практика“, посочи той. „Гласуването по пощата не е толкова просто. Там трябва да има някаква кореспонденция. Държавата трябва да ти изпрати документи и идентификационен номер, с който ти да гласуваш и да е ясно, че не е подменен твоят вот. След това, за да се направи това, държавата трябва да ти знае адреса. Няма абсолютно никакво време за организирането му, нито практика, нито нормативна база. Времето е прекалено малко и това обрича гласуването по пощата като екзотична мярка. Тези идеи за гласуване по пощата и видеонаблюдение, всичко това има една цел – исканията на хората, които протестираха по улицата, но ако ги изпълниш, отново може да си полаган на критика. Нима някой може да гарантира, че това писмо, с което се гласува, някой няма да го отвори и подмени? Някой може ли да гарантира, че от Турция при 300 000 изселници няма да имаме 600 000 гласове? В цигански махали е същото - може тарторът да пусне бюлетините на всички в пликове и да ги пусне“, заяви Симеонов. „Който толкова много държи на представително управление в България и той да участва в избора му, да си хване самолета и да дойде в България. Няма друг изход и решение, ако има локдаун. Има си ред. Да не би България да е над законодателството на другите държави? Задача без решение е това. Има невъзможност за упражняване на определено право. Тази невъзможност е налице и при много други права на българските граждани при специфични ситуации. В другите държави се гласува при определен регламент и гарантиране на тайната на вота. Ние не можем да го направим това, няма такава практика. В Германия например не е разрешено гласуване извън територия на държавата, освен служителите на консулства и посолства. Как там се гарантират там техните конституционни права?“, запита той. „Като гледам профила на гласуващите в чужбина, ако на предишните избори не бяхме блокирали границите, щяхме да имаме две турски партии. Нямаме интерес съседната държава да се намесва. Оттам (Турция) идва най-голямата заплаха. Лично видях на ГКПП „Капитан Андреево“ как се изсипаха над 50 - 60 рейса и се стовари една тълпа, която се чудеше как да се намъкне в България. Това е организирано. Имахме хора в секциите в Турция и видяхме как се агитира. Пред секцията дойдоха районни кметове, които ги караха с рейсове и когато видяха, че се спазва изискването за попълване на декларация и те не можеха да го направят, рейсовете се насочиха към секции, където това не се спазва. Те имат много добра строена организация. Говоря за Ердоган и Турция. ДПС са факири по отношение на мобилизацията на циганските гласове“, допълни Симеонов.

15 Януари 2021 | 07:45 | Агенция "Фокус"

Президентът насрочи изборите на 4 април (ОБЗОР)

Президентът насрочи изборите на 4 април (ОБЗОР)

София. Президентът насрочи изборите на 4 април. Датата дойде след поредица от консултации със здравните власти, изборната администрация, парламентарните и извънпарламентарните партии. Президентът заяви, че е насрочил вота седмица след първата възможна дата. Той изрази надежда, че тя ще бъде максимално оползотворена. "Във време, в което институциите се изпразват от доверие и се сриват подобно на пътищата, тротоарите и подпорните стени и скъпата инфраструктура, изборите придобиват съдбовно значение", каза още Радев. По думите му събитията от миналата година са показали, че българите желаят промяна. Президентът изрази очакванията си, че законодателят ще разгледа и гласува и други не по-малко важни предложения, като гласуване по пощата на българите в чужби, видеонаблюдение в изборните секции, излъчване на процеса на преброяване на бюлетините и оформяне на изборните протоколи, справедлив достъп до медиите от всички в процеса на предизборната кампания, премахване на ръчното броене на машинния вот. Той отбеляза, че доводите срещу промени в Изборния кодекс преди изборите, неведнъж са били пренебрегвани. Държавният глава разкритикува управляващите, че макар отдавна да е известно, че тези избори ще се провеждат в условията на пандемия, никоя от отговорните институции не е предприела адекватни законови и организационни мерки за подготовка на избори в тези условия, за гарантиране на прозрачност и повишаване на избирателната активност. Веднага след обръщението на държавния глава последвоха поредица от коментари на управляващи, опозиция, парламентарни и извънпарламентарни партии и от страна на изборната администрация. Първият коментар за датата на редовния парламентарен вот направиха от ГЕРБ. Според тях президентът е показал, че не е в състояние да живее в среда на консенсус, но за партията датата 4 април е напълно приемлива. Заместник-министър Георги Георгиев коментира, че 4 април не е никакъв проблем. "Честно казано не виждам никаква разлика между 28 март и 4 април. По-скоро вълнуващият въпрос в случая е кой дръпна конците, натисна копчето, чия дата всъщност е 4 април и каква разлика прави тя със седмица по-рано. Ако си припомним някои от изказванията на президента, той искаше да прави избори още есента, а сега изведнъж казва, че има време. И то има време за какво? За това фундаментално философски да променим идеята на изборите в България и начина, по който те се провеждат. Депутатът от ГЕРБ Тома Биков допълни колегата си, като каза, че управляващите няма да внесат нито една от промените в изборното законодателство, които Румен Радев е предложил. Той изрази надежда президентът да прекрати линията си за саботиране на изборния процес с внушаване на недоверие в него. „Трансформацията на президента, който се превръща от говорител на парламентарната опозиция в говорител на извънпарламентарната, не бива да бъде за сметка на доверието в изборите. Ще му кажа, ако не го е разбрал, че не машините и пликовете гласуват, гласуват хората. Трябва да се борим за тяхното доверие, който не го е разбрал ще загуби и тези избори“, обясни Биков. От БСП коментираха пред "Фокус", че нямат проблем с датата на изборите и че са готови за вота. Заместник-председателят на ПГ на "БСП за България" и член на Изпълнителното бюро на партията Георги Свиленски коментира, че БСП е работила с хоризонт 28 март, а сега ще има още една седмица да се подготви за предстоящите парламентарни избори. "Още от самото начало сме казали, че датата, на която трябва да се проведат избори, е изцяло в правомощията на президента. Той се е съобразил с конституционните срокове от 28 март - 13 май. Така че това е една от първите възможни дати, което показва и волята му за бързо провеждане на изборите, да не се отлагат. По всичко личи след консултациите, които бяха проведени, че е взел предвид и препоръките на медицинските власти относно епидемичната обстановка. Оттук нататък остава законодателят, Народното събарние и ние като част от това Народно събрание да се съобразим и с другите препоръки, които бяха направени", заяви още Свиленски. Заместник-председателят на ПГ на "БСП за България" определи препоръките на държавния глава за промени в Изборния кодекс като основателни. За информационния лидер председателят на НФСБ и заместник-председател на Народното събрание Валери Симеонов направи коментар. Според него за президента не е важна датата на изборите и здравето на хората, а всеки ден да намира повод да си разчиства отношенията с премиера и да оплюва правителството. Валери Сименов коментира настояването на президента за промени в Изборния кодекс. "Той може да си настоява, да си гледа неговата президентска работа. Има кой да поставя промени, да ги изисква и да ги внася. Да си намери някоэ да ги внесе промените, иначе за мен са пълни глупости", заяви още лидерът на НФСБ. Според него са пълни глупости да пипаш Изборния кодекс три месеца преди изборите. "Какво гласуване по пощата? То да не е да щракнеш с пръсти и да го реализираш. Не искам да влизам в детайли просто. Да се поинтересува, да види как се организира гласуване по пощата. То се иска размяна на писма и т.н. Как ще гласува някой си там Хасан Хасанов, който не знаеш къде живее, за да му пратиш адрес, на който да дадеш съответния идентификационен уникален номер, по който той да ти върне. Приказват се едни общи, улични приказки. Президентът ги чу от уличните вандали, които блокираха движението на София половин години. Няма защо да повтаря техните глупави идеи. По никакъв начин не съм съгласен да се внасят, каквито и да било промени", допълни още Валери Симеонов. Председателят на ДПС Мустафа Карадайъ коментира датата в социалната мрежа. Той написа, че датата на изборите вече се знае, но н ай-голямото предизвикателство пред ДПС е работата в условия на коронавирус. "Вярвам, че ще се справим и с това предизвикателство", написа още Карадайъ. Мнението за датата на изборите изрази лидерът на АБВ Румен Петков- Той даде своя коментар за "Това е България" на Радио "Фокус". Според него 4 април е разположен във времето така, че да не позволи да дадем усещане за сигурност на гражданите и да създадем условия чрез политики те да бъдат мотивирани да излязат да гласуват. „Тогава е католическият Великден. Ние сме държава, която е показала в столетията добро отношение към различните религии. От тази гледна точка мисля, че има въпросителни. Второ – продължавам да считам, че основните инструменти на ГЕРБ – купуване, администриране и корпоративен вот – са в техните ръце и им дават една обиколка напред. Точно ГЕРБ да говорят, че няма да допуснат промени в Изборния кодекс, защото Венецианската комисия била казала така, е доста позорно и нагло. Продължавам да мисля, че времето е твърде малко, за да стигнем до избирателите и да ги мотивираме да гласуват. Продължавам да съм на мнение, че ГЕРБ използват различни анализатори в кавички, за да внушават, че следващият Парламент ще има година-година и половина живот, защото ще бъде много фрагментиран“, обясни той. Румен Петков каза още, че АБВ ще се съобрази с решението на държавния глава и още вчера партията стартира кампаниите си. От изборната администрация също направиха коментар по темата. Пред бТВ председателят на ЦИК Александър Андреев посочи, че ЦИК ще се справи с организацията на изборите. Деница КИТАНОВА

14 Януари 2021 | 20:33 | Агенция "Фокус"

Румен Петков, АБВ: 4 април няма да позволи осигуряване на усещане за сигурност на гражданите

Румен Петков, АБВ: 4 април няма да позволи осигуряване на усещане за сигурност на гражданите

София. 4 април е разположен във времето така, че да не позволи да дадем усещане за сигурност на гражданите и да създадем условия чрез политики те да бъдат мотивирани да излязат да гласуват. Това каза за предаването „Това е България“ на Радио „Фокус“ председателят на ПП АБВ Румен Петков. По думите му датата 4 април предизвиква три въпроса. „Тогава е католическият Великден. Ние сме държава, която е показала в столетията добро отношение към различните религии. От тази гледна точка мисля, че има въпросителни. Второ – продължавам да считам, че основните инструменти на ГЕРБ – купуване, администриране и корпоративен вот – са в техните ръце и им дават една обиколка напред. Точно ГЕРБ да говорят, че няма да допуснат промени в Изборния кодекс, защото Венецианската комисия била казала така, е доста позорно и нагло. Продължавам да мисля, че времето е твърде малко, за да стигнем до избирателите и да ги мотивираме да гласуват. Продължавам да съм на мнение, че ГЕРБ използват различни анализатори в кавички, за да внушават, че следващият Парламент ще има година-година и половина живот, защото ще бъде много фрагментиран“, обясни той. Румен Петков каза още, че АБВ ще се съобрази с решението на държавния глава и още вчера партията стартира кампаниите си. Алтернатива за българско възраждане е в същинската фаза на подготовката без да прекъсва амбицията си да се формира солиден субект, който да се противопостави категорично на ГЕРБ, добави той. Цоня СЪБЧЕВА

14 Януари 2021 | 20:13 | Агенция "Фокус"

Георги Свиленски, БСП: Нямаме проблем с датата на изборите, готови сме за вота, основателни са и препоръките на президента за промените в Изборния кодекс

Георги Свиленски, БСП: Нямаме проблем с датата на изборите, готови сме за вота, основателни са и препоръките на президента за промените в Изборния кодекс

София. Нямаме проблем с датата на изборите, готови сме за вота, основателни са и препоръките на президента за промените в Изборния кодекс. Това каза в коментар за Агенция "Фокус" заместник-председателят на ПГ на "БСП за България" и член на Изпълнителното бюро на партията Георги Свиленски по повод определената от президента дата за редовните парламентарни избори. Той посочи, че БСП е работила с хоризонт 28 март, а сега ще има още една седмица да се подготви за предстоящите парламентарни избори. "Още от самото начало сме казали, че датата, на която трябва да се проведат избори, е изцяло в правомощията на президента. Той се е съобразил с конституционните срокове от 28 март - 13 май. Така че това е една от първите възможни дати, което показва и волята му за бързо провеждане на изборите, да не се отлагат. По всичко личи след консултациите, които бяха проведени, че е взел предвид и препоръките на медицинските власти относно епидемичната обстановка. Оттук нататък остава законодателят, Народното събарние и ние като част от това Народно събрание да се съобразим и с другите препоръки, които бяха направени", заяви още Свиленски. Заместник-председателят на ПГ на "БСП за България" определи препоръките на държавния глава за промени в Изборния кодекс като основателни. Георги Свиленски обърна внимание, че те касаят безопасността на изборите, възможността на повече хора да участват, премахването на ръчното броене и машинния вот. Деница КИТАНОВА

14 Януари 2021 | 20:04 | Агенция "Фокус"

Кънчо Стойчев, социолог: Най-тежкото заболяване на българското общество е липсата на доверие в управлението, в държавата и в изборния процес

Кънчо Стойчев, социолог: Най-тежкото заболяване на българското общество е липсата на доверие в управлението, в държавата и в изборния процес

София. Най-тежкото заболяване на българското общество е липсата на доверие в управлението, в държавата и в изборния процес. Това каза за предаването „Това е България“ на Радио „Фокус“ социологът Кънчо Стойчев. Той определи като очаквана насрочената от президента дата за изборите – 4 април. Според него в оставащото време е напълно възможна организация за гласуване по пощата на българите в чужбина. „Не е важно, кой ще спечели тези избори. Важно е резултатът да бъде признат от всички българи. Тоест ние да сме в ситуация, при която имаме признат резултат и максимално доверие към следващата власт, която и да е тя и както и да бъде сформирана. И обратното – ако завършим тези избори с нараснало недоверие и хората не вярват в резултата, независимо дали са прави да не вярват, или не, знаем, че масовите настроения и вярвания, колкото и субективни да са, те се превръщат в обективност. Най-простият пример, който винаги давам, е: ако хората масово мислят, че банките ще рухнат без да е основателно това, банките рухват, защото хората си прибират парите. Може това да е било напълно неоснователно. В този смисъл задачата е всички българи да се убедят, че изборите се провеждат по честен начин. Изцяло трябва да се настоява за максимална прозрачност на изборния процес“, обясни той. Кънчо Стойчев отчете, че най-големият проблем за изборите тази година ще бъде пандемията от коронавируса. Въпреки това той изрази надежда над 3-3,5 млн. българи да гласуват. Твърдите ядра са най-подготвени за изборите, коментира още социологът. Цоня СЪБЧЕВА

14 Януари 2021 | 19:11 | Агенция "Фокус"

Мустафа Карадайъ, ДПС: Датата на изборите вече се знае, най-голямото предизвикатество пред нас е работата в условията на COVID

Мустафа Карадайъ, ДПС: Датата на изборите вече се знае, най-голямото предизвикатество пред нас е работата в условията на COVID

София. Скъпи приятели, скъпи депесари! Датата на изборите вече се знае - 4 април 2021г.Това написа председтелят на ДПС Мустафа Карадайъ във "Фейсбук". "Имаме много работа и всеки един от нас знае какво да прави. Най-голямото предизвикателство пред нас е работата в условия на Ковид-19. Вярвам, че ще се справим и с това предизвикателство", написа още Карадайъ и отправи пожелания за успех на партията.

14 Януари 2021 | 19:02 | Агенция "Фокус"

Александър Андреев, ЦИК: Регистрацията на избирателите и участието в изборите не е въпрос, който влияе пряко върху честността на вота

Александър Андреев, ЦИК: Регистрацията на избирателите и участието в изборите не е въпрос, който влияе пряко върху честността на вота

София. Не става въпрос за честност на изборите. Честността на изборите би била поставена под съмнение тогава, когато има съмнение по отношение на отчитането на действителните гласове. Регистрацията на избирателите и участието в изборите не е въпрос, който влияе пряко върху честността на самия вот. Това трябва да бъде ясно Това каза в предаването “Лице в лице” по бТВ председателят на Централната избирателна комисия (ЦИК) Александър Андреев. Той коментира и предложението за видеонаблюдение на избирателните секции: „Видеонаблюдението и в момента не е регламентирано. Това видеонаблюдение не трябва да засяга тайната на вота. То може да бъде допуснато при определени условия. В рамките на избирателната секция могат да участват представителите на медиите, които могат да заснемат процеса на откриването на изборния ден и при отварянето на урните и отчитането на резултатите. Това е въпрос, който би следвало да бъде обсъден подробно в централната избирателна комисия. Може да бъде обсъдено в рамките на подготовката на изборите“ „Ако поискаме актуализация на списъците, означава да посочим в коя част те не са актуални. В момента списъците, които се изготвят, са на база данни население, които се правят по постоянен адрес на гражданите на Република България. В тази връзка те би следвало да бъдат актуални. В противен случай се поставя под съмнение актуалността на тези избирателни списъци“, посочи още Александър Андреев във връзка с актуализацията на избирателните списъци.

14 Януари 2021 | 18:49 | Агенция "Фокус"

Тома Биков, ГЕРБ: Надявам се президентът да прекрати линията си за саботиране на изборния процес с внушаване на недоверие в него

Тома Биков, ГЕРБ: Надявам се президентът да прекрати линията си за саботиране на изборния процес с внушаване на недоверие в него

София. Бих изразил надежда президентът да прекрати линията си за саботиране на изборния процес с внушаване на недоверие в него. Това каза в изявление депутатът от ГЕРБ Тома Биков, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Трансформацията на президента, който се превръща от говорител на парламентарната опозиция в говорител на извънпарламентарната, не бива да бъде за сметка на доверието в изборите. Ще му кажа, ако не го е разбрал, че не машините и пликовете гласуват, гласуват хората. Трябва да се борим за тяхното доверие, който не го е разбрал ще загуби и тези избори“, обясни Биков. Георг Георгиев, зам.-министър на външните работи и лидер на Младежи-ГЕРБ, коментира, че президентът се опитва да създаде хаос и да насади чувството и желанието в хората да не гласуват, да ги отчужди от изборния процес. „И в крайна сметка да компрометира неговата честност, за да може хората да бъдат разочаровани, което е върху тези, които организират изборите“, допълни той. Теодора ПАВЛОВА

14 Януари 2021 | 18:21 | Агенция "Фокус"

Александър Андреев, ЦИК: Ние няма как да повлияем на процеса на изготвяне на избирателни списъци

Александър Андреев, ЦИК: Ние няма как да повлияем на процеса на изготвяне на избирателни списъци

София. Ние няма как да повлияем на процеса на изготвяне на избирателни списъци. Това каза в предаването “Лице в лице” по бТВ председателят на Централната избирателна комисия (ЦИК) Александър Андреев. „Избирателните списъци, съгласно действащия Изборен кодекс, се изготвят от общинската администрация на основата на база данни население, които се поддържат от Главна дирекция „Грао“ към Министерство на регионалното развитие“, каза още той. Александър Андреев посочи, че ЦИК ще се справят с организацията на изборите. "Централната избирателна комисия ще организира изборите. Очакваше се президентът да определи датата. Оттук нататък тази дата е определящият краен срок, в който трябва да бъде организирана цялостната дейност за провеждането на изборите“, каза още той. Председателят на ЦИК коментира и предложенията за гласуване по пощата. Трябва да кажем, че една голяма част от препоръките, или основните препоръки, са насочени към законодателя. Законодателят е този, който трябва да прецени дали предложенията, които бяха направени в рамките на словото на президента, могат да бъдат въведени в изборното законодателство. Сертифицирането и одитирането на машините не е въпрос, който стои пред Централната избирателна комисия. С последните изменения в Изборния кодекс този процес беше възложен на Държавната агенция "Електронно управление", съвместно с Българския институт по метеорология и Българския институт по стандартизация. Това е процес, който е извън Централната избирателна комисия и правилно би трябвало да бъде така. Тук основното е обективната преценка на това дали машините отговарят на условията, които са предвидени в Изборния кодекс. Не е задача на Централната избирателна комисия да го установява. Това би трябвало да бъде отнесено към онези институции, които са натоварени като независими да проведат този процес. Аз мисля, че в рамките на проведените консултации при президента това беше уточнено като въпрос, който беше насочен към тези три институции, за да може това да се случи. По отношение на гласуването по пощата и използването на други алтернативни способи за гласуване това е въпрос, който трябва да бъде уреден изрично с Изборния кодекс , тъй като към момента България няма традиции в тази насока . Гласуването по пощата изисква активната регистрация на избирателите с един установен адрес – дали постоянен, или настоящ, опазването на тайната вота чрез гласуването по пощата. Това са въпроси които би трябвало да бъдат обект на едно обществено обсъждане , след което вече на преценка от страна на законодателя дали да бъдат въведени като алтернативни способи за гласуване, не само по отношение на избиратели в чужбина. Този начин и способ трябва да бъде преценен с оглед на въобще използването при едно гласуване в следващи избори – било тези, или други избори“, посочи той.

14 Януари 2021 | 18:02 | Агенция "Фокус"

Георг Георгиев, ГЕРБ: Президентът трябваше да оправдае четирите години нищоправене, но това не може да се случва за сметка на изборното право на българските граждани

Георг Георгиев, ГЕРБ: Президентът трябваше да оправдае четирите години нищоправене, но това не може да се случва за сметка на изборното право на българските граждани

София. Добре си давам сметка, че президентът трябваше по някакъв начин на четвъртата си година да оправдае нищоправенето в президентската институция , но това не може да се случва за сметка на Изборния кодекс и за сметка на изборното право на българските граждани. Това каза в изявление зам.-министърът на външните работи и лидер на Младежи-ГЕРБ Георг Георгиев, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Г-н Радев няма навика да мисли за всички български граждани еднакво. Това да чертае разделителни линии, да създава пропасти между нас като българи, като народ е нещо, с което вече свикнахме, но макар да казах, че 4 април е добра дата, не мога тук да не изразя леката си тревога от факта, че тази година на 4 април ще бъде католическият Великден, арменският Великден. Имаме немалки и арменски, и католически общности в България. Това е един от най-големите християнски празници. Не бива да забравяме, че българите ще трябва да гласуват и в чужбина. Немалко от държавите са и католически, такива, в които Великден се празнува много тържествено. Това със сигурност ще създаде проблеми пред хората да упражнят правото си на глас“, допълни той. По думите на Георг Георгиев президентът е длъжен да даде обяснение какво е наложило промяната на датата на изборите от първоначално обявената 28 март на 4 април. „Гласуването по пощата – това гласуване по пощата трябва да се състои и в трети страни. Трябва да имаме време да обезпечим този изборен процес. Трябва да имаме време да го комуникираме с чуждите администрации, трябва да имаме време да свържем пощенските служби, трябва да имаме време да уведомим по начин, по който е надлежен така, защото не можем да правим каквото на президента му хрумне, където на него му хрумне“, допълни той. По думите му предложенията на Румен Радев за изменения в Изборния кодекс са самоцелни. Теодора ПАВЛОВА

14 Януари 2021 | 18:01 | Агенция "Фокус"

Георг Георгиев, ГЕРБ: Не виждам никаква разлика между 28 март и 4 април

Георг Георгиев, ГЕРБ: Не виждам никаква разлика между 28 март и 4 април

София. Не виждам никаква разлика между 28 март и 4 април. Това каза в изявление зам.-министърът на външните работи и лидер на Младежи-ГЕРБ Георг Георгиев, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Разбира се, че 4 април не е никакъв проблем. Честно казано не виждам никаква разлика между 28 март и 4 април. По-скоро вълнуващият въпрос в случая е кой дръпна конците, натисна копчето, чия дата всъщност е 4 април и каква разлика прави тя със седмица по-рано. Ако си припомним някои от изказванията на президента, той искаше да прави избори още есента, а сега изведнъж казва, че има време. И то има време за какво? За това фундаментално философски да променим идеята на изборите в България и начина, по който те се провеждат. Предполагам, че той не си е направил труда нито да прочете Изборния кодекс, нито да се запознае с малко международни актове, но от 2021 година има решени на Съда по правата на човека в Страсбург, което именно тълкува предходно решение на българско правителство за въвеждане на изменения в Изборния кодекс по-малко от година преди датата на изборите. В момента президентът иска от нас това: да нарушим съветите на Венецианската комисия, да сме в разрез с добри практики, които идват напр. от Съда по правата на човека, да сме в разрез с всичко онова, което би могло да направи изборите наистина прозрачни, честни и открити пред българските граждани“, допълни той. По-рано президентът Румен Радев издаде указ за провеждане на парламентарните избори на 4 април, една седмица по-късно от първоначално посочената от него дата – 28 март. Теодора ПАВЛОВА

14 Януари 2021 | 17:52 | Агенция "Фокус"

Тома Биков, ГЕРБ: Няма да внесем нито една от промените в изборното законодателство, които г-н Радев предложи

Тома Биков, ГЕРБ: Няма да внесем нито една от промените в изборното законодателство, които г-н Радев предложи

София. В днешното си изявление президентът предложи в оставащото малко време до края на този парламент и в оставащите броени дни до редовните парламентарни избори да бъдат направени промени в изборното законодателство, които засягат неговия фундамент и философия. Ние няма да внесем нито една от промените в изборното законодателство, които г-н Радев предложи. Това каза в изявление депутатът от ГЕРБ Тома Биков, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Ако опозицията в лицето на БСП и ДПС реши да преразгледа публичната си позиция от последните дни, в която също настоява в изборното законодателство да не се правят фундаментални промени, които променят философията на изборния процес, нека да внесат промените на г-н Радев. Ние няма да го направим, няма и да ги подкрепим. Основанието за това е, че подобен подход би разрушил доверието в изборния процес и би обслужило неясни интереси, защото никой няма интерес от по-голямо недоверие в изборния процес. Така или иначе недоверието е сериозно“, обясни той. Тома Биков допълни, че няма да правят коментар на встъпителното слово на държавния глава, тъй като по думите му тя няма връзка с по-важната тема. Той увери, че ГЕРБ ще направят всичко по силите си в името на по-висока избирателна активност като убеждават избирателите с идеите си. „Още днес ги призоваваме да упражнят правото си на глас на 4 април, защото това е важно за всички“, подчерта депутатът от ГЕРБ. Теодора ПАВЛОВА

14 Януари 2021 | 17:47 | Агенция "Фокус"

Тома Биков, ГЕРБ: Г-н президентът показа, че не е в състояние да живее в среда на консенсус и насрочи изборите за 4 април, за нас тази дата е напълно приемлива

Тома Биков, ГЕРБ: Г-н президентът показа, че не е в състояние да живее в среда на консенсус и насрочи изборите за 4 април, за нас тази дата е напълно приемлива

София. Г-н президентът показа, че не е в състояние да живее в среда на консенсус и насрочи изборите за 4 април, за нас тази дата е напълно приемлива. Това каза в изявление депутатът от ГЕРБ Тома Биков, предаде репортер на Агенция „Фокус“. "На първо място искам да ви напомня как се стигна до днешния указ на президента. През цялото лято президентът искаше да бъдат проведени избори в края на ноември, началото на декември, когато всички знаеха, че ще има втора вълна на коронавируса. След това на 7 декември президентът зададе в дневния ред на обществото датата 28 март. Месец по-късно започнаха консултации между различни политически сили: парламентарни и извънпарламентарни, както и на здравните институции и с ЦИК. По време на тези консултации всички заявиха своята готовност да организират избори, а другите да се явят на избори на 28 март“, допълни той По-рано президентът Румен Радев издаде указ за провеждане на парламентарните избори на 4 април, една седмица по-късно от първоначално посочената от него дата – 28 март. Теодора ПАВЛОВА

14 Януари 2021 | 17:37 | Агенция "Фокус"

Президентът Румен Радев: Подписах указа след първата възможна седмица и тя следва да бъде максимално оползотворена

Президентът Румен Радев: Подписах указа след първата възможна седмица и тя следва да бъде максимално оползотворена

София. Подписах указа след първата възможна седмица и тя следва да бъде максимално оползотворена. Това каза президентът Румен Радев в обръщение към народа, предаде репортер на Агенция "Фокус". "За първи път ще провеждаме парламентарни избори в условията на пандемия и масивен машинен вот. От отговорността на институциите зависи съхраняване здравето на хората, гарантиране правото на глас на всеки българин, ефективността и прозрачността на изборния процес. Макар отдавна да бе известно, че тези избори ще се провеждат в условията на пандемия, никоя от отговорните институции не предприе адекватни законови и организационни мерки за подготовка на избори в тези условия, за гарантиране на прозрачност и повишаване на избирателната активност", заяви още Радев. Той благодари на всички, които са се отзовали на поканата му за консултации. "ОТкритите дискусии показаха, че въпросите са повече от отговорите и фокусираха общественото внимание върху необходимостта от адекватни мерки за преодоляване на днешните и системните проблеми в българските избори", отчете още държавният глава. Той посочи, че е подписал указа за парламентарните избори една седмица след първата възможна дата за избори. "Тази седмица следва да бъде максимално оползотворена. Очаквам всички институции, които гръмко декларираха пълна готовност, ръководтвото на българския парламент, което ни увери, че за една седмица може да приема необходимите закони, да работят така в това време, че да гарантират здравето и правото на глас на всеки български гражданин и не по-маловажното да го убедят, че неговият глас ще бъде коректно отчетен", заяви още Румен Радев. Деница КИТАНОВА

14 Януари 2021 | 17:22 | Агенция "Фокус"

Президентът Румен Радев: Подписах указ за провеждане на парламентарните избори на 4 април

Президентът Румен Радев: Подписах указ за провеждане на парламентарните избори на 4 април

София. Подписах указ за провеждане на парламентарните избори на 4 април. Това каза президентът Румен Радев в обръщение към народа, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Всеобщ е консенсусът, че отговорните органи трябва да обяват възможно най-ранж ясни здравни мерки, които имат решаващо значение за предизборната кампания, за набирането на членове на избинателните комисии и за изборната активност", заяви още Радев. "Предоставянето от страна на държавата както на изборната администрация, така и на всеки гласуващ българин, е важна стъпка в тази посока. Открои се необходимостта от промени в Изборния кодекс, които не бива да се изчерпват само с осигуряване на правото на глас на хората под карантина. Очаквам законодателят да разгледа и гласува и други не по-малко важни предложения, като гласуване по пощата на българите в чужбина, които в редица страни ще бъдат силно затруденни и дори в невъзможност да упражнят конституционното си право на глас, видеонаблюдение в изборните секции и излъчване на процеса на преброяване на бюлетините и оформяне на изборните протоколи. Също така справедлив достъп до медиите от всички в процеса на предизборната кампания, премахване на ръчното броене на машинния вот", допълни още президентът. Той отбеляза, че доводите срещу промени в Изборния кодекс преди изборите, неведнъж са били пренебрегвани. "Очаквам пандемията, която показа, че може да бъде не само предизвикателство, но и да се използва като възможност, защото се вижда, че в условията на пандемията се взеха много дълго отлагани решения и бяха превеждани веднага в изпълнение. Макар преди два дни да бях уверен писмено от ЦИК, че последната партида машини ще бъдат доставени до 25 дни преди избориня ден, очаквам комисията в кратки срокове да даде възможност на всички политически субекти, обществени организации, които имат желание, да участват в процеса на сертифициране и тестване, да разгърне активна кампания за обучение на администрацията и за информиране на гражданите за машинния вот. Очаквам също така да предприеме необходимите действия за актуализация на избирателните списъци и за осветляване на изборната администрация на всички нива, както и на "Информационно обслужване", допълни още Радев. По думите му събитията от миналата година са показали, че българите желаят промяна. "Преодоляването на дълбоката криза, необходимите реформи и решения за възстановяване и модернизация и пълноценна европейска интеграция изискват час по-скоро да имаме легитимен парламент и активно, адекватно, действено правителсто. В същото време, дейностите, които трябва да извършат отговорните институции и изборната администрация за подготовка специално към такива избори изискват време и пълна мобилизация", заяви Радев. Деница КИТАНОВА

14 Януари 2021 | 17:07 | Агенция "Фокус"

Президентът Румен Радев: Във време, в което институциите се изпразват от доверие и се сриват подобно на пътищата и тротоарите, изборите придобиват съдбовно значение

Президентът Румен Радев: Във време, в което институциите се изпразват от доверие и се сриват подобно на пътищата и тротоарите, изборите придобиват съдбовно значение

София. Във време, в което институциите се изпразват от доверие и се сриват подобно на пътищата и тротоарите, изборите придобиват съдбовно значение. Това каза президентът Румен Радев в обръщение към народа, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Уважаеми сънародници, обръщам се към вас в ден, в който последиците от наводненията в страната още не са отминали. Къщи стопанства и пътища още са под вода. Хиляди хора посрещнаха тревожни, тъмни и студени нощи в страх от стихията и очакват подкрепа. Във време, в което институциите се изпразват от доверие и се сриват подобно на пътищата, тротоарите и подпорните стени и скъпата инфраструктура, изборите придобиват съдбовно значение", каза още Радев. Деница КИТАНОВА

14 Януари 2021 | 17:02 | Агенция "Фокус"

Президентът Румен Радев ще направи обръщение към народа

Президентът Румен Радев ще направи обръщение към народа

София. Президентът Румен Радев ще направи обръщение към народа. Това съобщиха от прессекретариата на държавния глава. Радев ще направи обръщението си от 17.00 часа на „Дондуков“ 2. Изявлението ще бъде излъчвано пряко в страницата на президента във фейсбук.

14 Януари 2021 | 11:05 | Агенция "Фокус"