НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ НОВИНИ ДО 01:09

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Председателят на Народното събрание Димитър Главчев: Подкрепям Видин да бъде включен в обхвата на Закона за старите столици на България

Председателят на Народното събрание Димитър Главчев: Подкрепям Видин да бъде включен в обхвата на Закона за старите столици на България

16 Септември 2017 | 18:40 | Агенция "Фокус"
Видин. Имам специално отношение към Видин и подкрепям да бъде включен в обхвата на Закона за старите столици на България. Това каза при посещението си във Видин пред журналисти Димитър Главчев, председател на Народното събрание, предаде репортер на Радио „Фокус“ – Видин. Той посочи, Видин е била последната столица преди Освобождението. „Видинското царство е последното, което пада през 1396 година, 3 години след Търновското царство, така че може да се каже, че това е била последната българска столица преди Освобождението от османско робство“, добави председателят на Народното събрание. Димитър Главчев заяви, че всеки един законопроект трябва да измине своята технологична процедура, за да може да стане закон. „Сега трябва да се внесе законът във вида, в който е. След това народните представители от Видинския изборен район, предполагам, че те ще бъдат от всички политически сили представени в парламента, ако убедят останалите народни представители и убедят останалите си колеги при разглеждането на закона в комисии и в пленарна зала това би могло да стане реалност“, каза Димитър Главчев. Според него Видин трябва да бъде включен в обхвата на Закона за старите столици на България защото такава е историческата логика.
Анна ЛОЗАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Цветан Цветанов, ГЕРБ: Със Закона за старите столици България може да стане изключително важна културна дестинация

Цветан Цветанов, ГЕРБ: Със Закона за старите столици България може да стане изключително важна културна дестинация

16 Септември 2017 | 14:33 | Агенция "Фокус"
Шумен. Със Закона за старите столици България може да стане изключително важна културна дестинация. Това заяви в Шумен Цветан Цветанов, председател на Парламентарната група на ГЕРБ и зам.-председател на партията, предаде репортер на Радио „Фокус“ - Шумен. „Със стартирането на политическия сезон подехме изключително добра инициатива, в която старите велики столици заедно с Велико Търново да получат по-добър и специален статут и да покажем на света, че имаме богато културно-историческо наследство“, каза Цветанов. Той посочи, че законопроектът ще бъде внесен в парламента до 10 дни и до края на годината или началото на следващата се очаква бъде приет на второ четене.
„Колеги от БСП вече изразяват желание да се присъединят към инициативата. През всички тези години много политици и представители на местна власт са искали това да се случи. Не си приписваме първенството, а даваме добра идея и търсим съмишленици“, подчерта Цветанов. По думите му, след приемането на законопроекта с политиката, която прави днес правителството и с постигнатата стабилност, правителството ще може да се ангажира с целеви средства за решаване на проблемите на инфраструктурата, а и за разкриване нови дадености от богатото културно наследство на страната. Той изрази убеденост, че законопроектът за старите български столици ще бъде подкрепен и от останалите парламентарни групи. Цветанов отправи покана за подкрепа на Закона и към президентската институция, а президентът Румен Радев да стане патрон на инициативата за възраждане на великите стари столици.
„Съжалявам, че днес трябва да започнем с коментар на казаното от президента. За мен по-важно беше той да даде добрите послания и това, което казва в официални срещи навън. Защото страната ни за първото полугодие има 3,6% икономически растеж, очаква се до края на годината той да достигне 3,9 - 4%, безработицата е под 7%, нека да говорим за позитивното и градивното. За мен е важно, когато отида в Никола Козлево, да кажа, че държавата от отпуснатите 100 млн. лв. ще даде възможност за рехабилитация на пътната инфраструктура, за да има свързаност между населените места“, каза Цветанов. Той посочи, че с реализацията на проекта за въвеждане на ТОЛ система в държавата ще влизат ежегодно около 1 милиард лева, като в момента България дава 320 млн. лв. за инфраструктура.
Ивелина ИВАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

ГЕРБ инициира създаването на Законопроект за великите стари столици на България (ОБЗОР)

ГЕРБ инициира създаването на Законопроект за великите стари столици на България (ОБЗОР)

13 Септември 2017 | 21:37 | Агенция "Фокус"
София. ГЕРБ инициира създаването на Законопроект за великите стари столици на България. Това стана ясно на брифинг в парламента от думите на председателя на ПГ на ГЕРБ, зам.-председател на партията и председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред Цветан Цветанов. Очаква се законопроектът да бъде внесен за разглеждане до 3 седмици. По думите на Цветанов по този начин ще се покаже и представи богатото културно наследство. Според него точно затова се нуждаем от такова законодателство. Той уточни, че ще направят съответното съгласуване и с останалите парламентарни групи, като водеща ще бъде ролята Комисията по култура. Цветанов подчерта, че този законопроект му дава надежда, че ще има по-специален акцент върху старите български столици, защото свързаността, която се цели да бъде постигната, ще даде възможност държавата целево да подпомогне развитието на културния туризъм. По думите му страната ни има икономически растеж, което дава възможност да се направят и подобни политики. Той подчерта, че много по-силно би звучало, ако всички парламентарни групи подкрепят един такъв законопроект, който може да ги обедини.
Кметът на Каспичан Милена Недева заяви, че Законът за великите стари столици трябва да регламентира ясни права и задължения и регулирано и целево финансиране. Според нея великите стари столици на България са визитната картичка.
Донка Колева, експерт в община Велико Търново, посочи, че България е известна с богатото си разнообразно културно наследство. По думите й градовете Велики Преслав, Плиска и Велико Търново са едни уникални градове, свързани с нашата история като средновековни столици от Първото и Второто българско царство, в чиито територии стоят руините на тези прекрасни образци на нашето културно наследство.
Кметът на Плиска Тонка Начева допълни, че инфраструктурните проблеми на града пречат на желанието им да бъдат водеща туристическа дестинация. Според нея Плиска е с един огромен потенциал за развитие като туристическа дестинация и в същото време с огромни проблеми за решаване. Тя уточни, че те са инфраструктурни и на този етап им пречат в желанието им да бъдат водеща туристическа дестинация. Тя изрази надежда, че това специално финансиране ще реши много от проблемите на града.
Христо Илиев, който е бил кмет на Плиска 5 мандата, заяви, че именно той е инициаторът на този закон преди над 10 години. Според него в мястото Плиска туристическият поток е най-голям в област Шумен.
Кметът на Велики Преслав Александър Горчев заяви, че е крайно време да се сложи основен регламент и да се показва историческото наследство на трите ни средновековни столици. Той увери, че ще работят вече на принципно нова основа с всички институции от МС до Министерство на културата, включително и с общинските съвети.
Депутатът от ПП ГЕРБ и бивш министър на културата Вежди Рашидов посочи, че България има основание да се развие като туристическа дестинация, защото е носител на много древни култури. Той призова за обединение около законопроект, който да бъде добър и дългосрочен. Според него без да има закон и без да намерят една форма на финансиране, което да е държавна политика, няма как да направят България една от петте най-старите културни дестинации в Европа.
Люба АЛЕКСИЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Милена Недева, кмет на Капсичан: Приемането на Закон за великите стари столици би довело до увеличаване на туристическия поток

Милена Недева, кмет на Капсичан: Приемането на Закон за великите стари столици би довело до увеличаване на туристическия поток

13 Септември 2017 | 20:48 | Агенция "Фокус"
София. Приемането на Закон за великите стари столици би довело до увеличаване на туристическия поток чрез осигуряване на подходяща инфраструктура, която да ги приеме. Това каза във вечерния блок „Това е България“ на Радио „Фокус“ Милена Недева, кмет на Община Каспичан, на чиято територия е старата българска столица Плиска. „Великите стари столици са визитната картичка на страната ни. Резултатите от редица проведени проучвания досега показват, че ефективността на управлението и опазването на културното историческо наследство именно в градовете стари столици не е на достатъчно високо ниво. Необходимо е създаването на обща визия и нормативен акт за ефективно опазване на тези недвижими културни ценности. Изготвен е проектозаконът, изготвени са и мотиви, но все пак той ще бъде прегледан в някои от комисиите преди да бъде внесен за официално разглеждане по законовия ред. Очаквам, че това ще се случи в най-скоро време“, обясни Милена Недева. Според нея Законът за великите стари столици ще бъде широко подкрепен в НС, тъй като касае историята и възпитанието на децата България. Тя добави, че се надява един такъв закон да бъде подкрепен от всички политически сили, защото по тази тема цветът и политическата партия не трябва да имат значение.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Цветан Цветанов, ГЕРБ: Много по-силно би звучало, ако всички парламентарни групи подкрепят Законопроекта за великите стари столици

Цветан Цветанов, ГЕРБ: Много по-силно би звучало, ако всички парламентарни групи подкрепят Законопроекта за великите стари столици

13 Септември 2017 | 13:32 | Агенция "Фокус"
София. Много по-силно би звучало, ако всички парламентарни групи подкрепят Законопроекта за великите стари столици. Това каза на брифинг в парламента председателят на ПГ на ГЕРБ, зам.-председател на партията и председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред Цветан Цветанов, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Ще направим съответното съгласуване и с останалите парламентарни групи. Водеща ще бъде ролята на колегите, които са в Комисията по култура. Този законопроект ми дава надежда, че ще има по-специален акцент върху старите български столици, защото тази свързаност, която целим да постигнем, ще даде възможност държавата целево да подпомогне развитието на културния туризъм. Обнадеждени сме от приемането на този закон и осигуряването на необходимите финансови средства, защото знаем, че държавата днес е стабилна“, коментира Цветанов. По думите му страната ни има икономически растеж, което дава възможност да се направят и подобни политики.
„Много по-силно би звучало, ако всички парламентарни групи подкрепят един такъв законопроект, който може да ни обедини. В момента, за да посетиш тези уникални места, трябва да има необходимата инфраструктура. Приходите, които получава община Каспичан не са достатъчни, за да се направят съответните капиталови разходи за тази инфраструктура, която е задължителна. В този законопроект ще бъдат разписани и ангажиментите на държавата, за да се подпомогне целево“, допълни той. Според него Велико Търново е по-привилегировано, защото е и областен център. „Велики Преслав няма тази възможност и точно затова търсим свързаност между трите стари столици. Ще направим така, че да изведем един по-сериозен акцент за културното наследство на страната ни“, каза още Цветан Цветанов.
Люба АЛЕКСИЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Александър Горчев, кмет на Велики Преслав: Крайно време за основен регламент за трите ни средновековни столици

Александър Горчев, кмет на Велики Преслав: Крайно време за основен регламент за трите ни средновековни столици

13 Септември 2017 | 13:09 | Агенция "Фокус"
София. Крайно време е да се сложи основен регламент и да се показва историческото наследство на трите ни средновековни столици. Това каза на брифинг в парламента кметът на Велики Преслав Александър Горчев за готвения от ПГ на ГЕРБ Закон за великите стари столици на Р България, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Смятам, че вече е дошло крайно време да се сложи един основен регламент и да се показва българското историческо наследство в лицето на трите български средновековни столици. Смятаме, че в най-скоро време ще имаме едни сериозни основи, върху които впоследствие ще надграждаме нашите общински планове“, заяви Горчев. Той увери, че ще работят вече на принципно нова основа с всички институции от Министерски съвет до Министерство на културата, включително и с общинските съвети. „Крайно време е да погледнем, че сме истински българи, а България е започнала точно от тези три столици“, каза още кметът на Велики Преслав.
Люба АЛЕКСИЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Тонка Начева, кмет на Плиска: Инфраструктурните проблеми на града пречат на желанието ни да бъдем водеща туристическа дестинация

Тонка Начева, кмет на Плиска: Инфраструктурните проблеми на града пречат на желанието ни да бъдем водеща туристическа дестинация

13 Септември 2017 | 13:02 | Агенция "Фокус"
София. Инфраструктурните проблеми на града пречат на желанието ни да бъдем водеща туристическа дестинация. Това каза на брифинг в парламента кметът на град Плиска Tонка Начева за готвения от ПГ на ГЕРБ Закон за великите стари столици на Р България, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Изключителна чест е да бъдеш кмет на първата българска столица. Плиска е наследница на изключително историческо наследство. Всеки ден археолозите ни изненадват. Плиска е с един огромен потенциал за развитие като туристическа дестинация и в същото време с огромни проблеми за решаване. Те са инфраструктурни и на този етап ни пречат в желанието ни да бъдем водеща туристическа дестинация. Много сме доволни, че вече ще се даде ход на този закон“, заяви Начева. Тя изрази надежда, че това специално финансиране ще реши много от проблемите на града.
Христо Илиев, който е бил кмет на Плиска 5 мандата, заяви, че именно той е инициаторът на този закон от преди над 10 години. Според него в Плиска туристическият поток е най-голям в област Шумен. „Нашето градче има силна нужда от подобрения на инфраструктурата“, каза още той.
Люба АЛЕКСИЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Милена Недева, кмет на Каспичан: Законът за великите стари столици трябва да регламентира ясни права и задължения, както и регулирано и целево финансиране

Милена Недева, кмет на Каспичан: Законът за великите стари столици трябва да регламентира ясни права и задължения, както и регулирано и целево финансиране

13 Септември 2017 | 12:52 | Агенция "Фокус"
София. Законът за великите стари столици трябва да регламентира ясни права и задължения и регулирано, както и целево финансиране. Това каза на брифинг в парламента кметът на Община Каспичан Милена Недева за готвения от ПГ на ГЕРБ Закон за великите стари столици на Р България, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Великите стари столици на България са визитната ни картичка, но към този момент все още не са заели своето достойно място на картата на България. От дълги години българската държава се е грижела за тяхното развитие. 1936 г. е създадено дружеството „Българска старина“ и тогава от имотите в близост до Плиска и Преслав отчисленията са давани за изграждане на инфраструктура. Следват различни министерски постановления и наредби от 1955 г., 1958 г., когато Плиска и Преслав са обявени за национални историко-археологически резервати. От 1966 г. във Велико Търново е създадено едно сдружение и с министерско постановление години наред градът получава целево финансиране за изграждането, възстановяването и съхраняването на културната инфраструктура“, коментира Недева. По думите ѝ това е една от целите, които се опитват да включат в този закон. „Голяма част от резерватите са национална публична собственост, а прилежащата им инфраструктура е общинска собственост и се получават противоречия в стопанисването и изграждането им“, допълни тя. По думите ѝ има проблем и с разкопките. „Първата българска столица Плиска за времето си е един от най-големите градове в Европа на 23 кв. км., докато Константинопол е на около 16 кв. км. За 60 години сме проучили 10%“, добави кметът на Каспичан. Според нея с това темпо за 600 години има вероятност да бъде проучен целият резерват. Тя подчерта, че този закон трябва да уреди обществените отношения, като регламентира ясни права и задължения и възможност за регулирано и целево финансиране на великите стари столици.
Донка Колева, експерт в Община Велико Търново, посочи, че България е известна с богатото си разнообразно културно наследство. „Градовете Велики Преслав, Плиска и Велико Търново са едни уникални, свързани с нашата история като средновековни столици от Първото и Второто българско царство, в чиито територии стоят руините на тези прекрасни образци на нашето културно наследство. Това са градове, които притежават изключително богато културни ценности“, посочи Колева. Според нея те развиват своя хоризонт и се стараят в годините да пресъздадат и умножат това. „Всички стигнахме до извода, че тези градове трябва да имат особен статут и техните ръководства и общини да приемат такива инициатива, закони или нормативни актове, които да осъществят тази възможност“, каза още Донка Колева.
Люба АЛЕКСИЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Цветан Цветанов, ГЕРБ: Имаме политическата воля да създадем Закон за великите стари столици на Р България

Цветан Цветанов, ГЕРБ: Имаме политическата воля да създадем Закон за великите стари столици на Р България

13 Септември 2017 | 12:31 | Агенция "Фокус"
София. Имаме политическата воля да създадем Закон за великите стари столици на Р България. Това каза на брифинг в парламента председателят на ПГ на ГЕРБ, зам.-председател на партията и председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред Цветан Цветанов, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Поводът за тази трибунка е не само да говорим за конфронтацията, за политическото противопоставяне, а да дадем заслуженото за старопрестолните столици. Знаем, че страната ни има богата история. Периодът на Първото и Второто българско царство свързваме с Плиска, Велики Преслав и Велико Търново. Много са били дебатите, които са се водили в последните десетилетия за това дали да има Закон за великите стари столици на Р България. Днес имаме политическата воля това да се случи в диалог с местната власт, с гражданското общество и с тези, които действително възстановяват тези разкопки и експертите, които работят денонощно, за да популяризираме страната си не като поредната туристическа дестинация, а като такава, която дава нещо по-различно“, заяви Цветанов. По думите му по този начин ще се покаже и представи богатото културно наследство на страната ни и точно затова се нуждаем от такова законодателство.
Люба АЛЕКСИЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

СНИМКА НА ДЕНЯ
Жителите на Зимбабве протестират срещу президента Робърт Мугабе - 18 ноември 2017 година
Жителите на Зимбабве протестират срещу президента Робърт Мугабе - 18 ноември 201...

ВИДЕО
Наводненията в Гърция взеха жертви
Наводненията в Гърция взеха жертви
Официалната страница Информационна Агенция Фокус във Facebook
Начало | Услуги | Архив | Партньори | Тарифи | Радио реклама | За нас | Общи условия | Кариери | Контакти |
© 2017 Информационна агенция ФОКУС Съдържанието на Информационна агенция ФОКУС и технологиите, използвани в интернет страницата, са под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права. Всички текстови, аудио, видео, фотографски и графични изображения, публикувани в базата данни, са собственост на Информационна агенция ФОКУС, освен ако изрично е посочено друго. ПОЛЗВАТЕЛИТЕ и АБОНАТИТЕ се задължават да използват материали от информационната база данни съгласно Общите условия на Информационна агенция ФОКУС и действащото в Република България законодателство.